New research projects | AP School Of Arts Skip to main content
  • Home
  • News
  • New research projects

New research projects

We are pleased to present the new research projects that have been accepted by the Research Board and the Councils of the Royal Academy of Fine Arts Antwerp and the Royal Conservatoire Antwerp.

Two-year research projects: 

  • Janna Beck & Wouter Steel, ‘FRAMED / live animation drawing’ (Academy, promotor Kristof Timmerman)
  • Jeroen Cluckers, ‘Form a line into a circle’ (Academy, promotor Kristof Timmerman)
  • Maarten Degraeuwe & Katarina Antunovic, ‘Perversiteit in perspectief’ (Conservatoire / Academy, promotor Peter Kolpa)
  • Ewald Demeyere, ‘De vocale religieuze composities van de allievo Domenico Cimarosa als compositieparadigma’ (Conservatoire, promotor Eugeen Schreurs)
  • Marco Fusi, ‘Scelsi Animated. Identifying the performer’s creative role through Giacinto Scelsi’s music and animated scores’ (Conservatoire, promotor Ine Vanoeveren)
  • Renata Lamenza Epifanio & Stefania Assandri, ‘TACTICS for a COLLECTIVE BODY’ (Academy / Conservatoire, promotor Nico Dockx)
  • Eva Maes, ‘Transmitting the body’ (Conservatoire / Academy, promotor Annouk van Moorsel)
  • Thomas R. Moore, ‘Contextual Conductor: Practical Case Studies and Presentations’ (Conservatoire, promotor Pascal Gielen & Koen Kessels)
  • Lauranne Paulissen, ‘Resisting repertoire. Strategieën voor een grotere genderbalans in repertoiretheater’ (Conservatoire, promotor Edith Cassiers)
  • Bence Rohanszky, ‘Graff as project (GaP). Research on urban art in/as artistic and pedagogical practice’ (Academy, promotor Johan Pas)
  • Dominique Somers, ‘Asymptotic Freedom’ (Academy, promotor Steven Humblet)
  • Karel Tuytschaever, ‘Het transparante lichaam: over het oprechte lichaam in de actuele portretkunst’ (Academy / Conservatoire, promotor Ria De Boodt) 
  • Katleen Van Langendonck, ‘Performance Art: métier of amateurkunst? Een spel met de codes van het theater en het museum’ (Conservatoire / Academy, promotor Ine Vanoeveren)
  • Vincent Van Meenen, ‘99 jaar surrealisme’ (Conservatoire, promotor Clara van den Broeck)
  • Persefoni (Ersi) Varveri, ‘One space becoming another’ (Academy, promotor Nico Dockx)
  • Piet Verbist, ‘Flamencology’ (Conservatoire, promotor Ine Vanoeveren)

One-year research projects:

  • Hannah Aelvoet, ‘”Aan den haard verhaald”. De vroege klaviermuziek van Peter Benoit (1834-1901) als “hoorpoëzie”’ (Conservatoire, promotor Piet Kuijken)
  • Philippe Cortens, ‘”Hier is de zanger met z’n stem en z’n verhaal”: de werkkamer van Wannes Van de Velde als artistiek labo’ (Conservatoire, promotor Patricia Beijsens)
  • Ines Cox, ‘It Doesn’t Work’ (Academy, promotor Bas Rogiers)
  • Katinka de Jonge, ‘De Organisatie als kunstwerk’ (Academy, promotor Johan Pas)
  • Anna Godzina, ‘Sound in Space -Space in Movement’ (Academy, promotor Hans Theys)
  • Heide Hinrichs, ‘Heterocultural Archival Sediments’ (Academy, promotor Vijai Patchineelam)
  • Pieter Huybrechts, ‘Foto/ruimte’ (Academy, promotor Steven Humblet)
  • Robin Keyaert & Elias Vandenbroucke, ‘The Golden Record: de wisselwerking tussen theater, klank en filosoferen met kinderen’ (Conservatoire, promotor Bob Selderslaghs)
  • Jeroen Malaise, ‘Les doigts acrobatiques, la fantaisie libérée. De artistieke speeltuin in klaviermethodes uit de 19de eeuw’ (Conservatoire, promotor Yves Senden)
  • Dan Mussett, ‘THE DATING PROJECT’ (Academy / Conservatoire, promotor Janna Beck)
  • Piet Stryckers, ‘”Plaude laetare” (rejoice and sing): Zuid-Nederlandse kerkmuziek in de Gouden Eeuw’ (Conservatoire, promotor Jan Dewilde)
  • Sine Van Menxel, ‘Dancing in the dark’ (Academy, promotor Geert Goiris)
  • Katrien Van Opstal, ‘Clarifying vocal jazz: from insight to practice’ (Conservatoire, promotor Hendrik Braeckman)

One-year start projects:

  • Katrin Kamrau, ‘Visual prediction and depiction - working life in digital age imagined in AGFA product images of the 1990s’ (Academy, promotor Thomas Crombez)
  • Gina Poortman, ‘The Body Text’s Body’ (Academy, promotor Bas Rogiers)

One-year projects of the research groups:

  • Koenraad Claes, ‘Multiple, het ontbreken van het origineel?’ (Academy, ArchiVolt)
  • Karin De Fleyt & Ellen Dierckx, ‘Lichamelijkheid in de podiumkunsten: kennis, creatie, beleving en transmissie’ (Conservatoire, CORPoREAL)
  • Christine Dysers & Eline Jans, ‘Stadsklanken XIX: De auditieve ecologie van het 19de-eeuwse Antwerpen’ (Conservatoire, LABO XIX-XX)
  • MAXlab, ‘Visie-analyse en inhoudelijke oriëntatie van MAXlab, vertaald in een tv-kanaal’ (Academy, MAXlab)
  • Ahilan Ratnamohan, ‘Taal leren als performance, performance als taal leren’ (Conservatoire, UP)
  • Max Schweder, ‘SOUNDVISION on stage’ (Conservatoire, Creatie)
  • Thinking Tools, ‘Residencies@Thinking Tools’ (Academy, Thinking Tools)

These research projects will start in September 2020.

We would like to congratulate the researchers and welcome the new colleagues to our Schools of Arts. We are very much looking forward to our collaboration and the development of these projects.

Follow our Art & Research Facebook page, where we will present all research projects one by one.

Beeld: Dudas (De Organisatie als Kunstwerk), Katinka de Jonge