Projects - Teaching Artist Drama | AP School Of Arts Skip to main content
  • Home
  • Royal Conservatoire Antwerp
  • Music and Performing Arts & Education
  • Educatieve master Drama
  • Projects

Projects

1. Educatief project

Educatief project is een bijzondere vorm van stage waarbij de student tijdens de inleidende lessen het kunsteducatieve veld en methodieken voor kunsteducatie leert kennen. Vervolgens zet de student (al dan niet in samenwerking met collega-studenten en eventueel domeinoverschrijdend) een educatief project op poten met een specifieke doelgroep buiten het reguliere kunstonderwijs (geen onderwijs in de kunsten maar onderwijs met de kunsten).

2016 - 2017

Ik zie ik zie

Door Cami Moonen (drama),Fien Desmet (muziek) met verschillende okan-klassen uit Sint-Lodewijk Antwerpen. Slotmoment in deSingel. Dit project ontving het AER label.

‘kerst’feest

Door Elena Peters (drama) met asielzoekers uit het asielcentrum van Linkeroever. Slotmoment in het asielcentrum van Linkeroever.

de avonturiers (‘verhuisbegeleiding’)

Door Joep Conjaerts (drama) met klassen van de buso school Sint-Jozef ov4 te Antwerpen. Slotmoment in de vorm van een documentaire.

2. Art Educator in Residence

Art Educator in Residence is een talentontwikkelingsprogramma dat gecreëerd is in samenwerking met Musica, de lerarenopleidingen van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en deSingel. Jonge kunstenaars uit de specifieke lerarenopleidingen dans, drama en muziek van het KCA krijgen, binnen het opleidingsonderdeel Educatief Project, ondersteuning om nieuwe formats voor kunsteducatie en publieksparticipatie te ontwikkelen. Het programma richt zich op talentvolle kunststudenten met innovatieve ideeën inzake kunsteducatie. De samenwerking met deSingel garandeert visibiliteit voor de geselecteerde projecten.

De partners streven ernaar om deze residentiële werking op termijn te laten uitgroeien tot een kwaliteitslabel voor jonge kunsteducatoren. De drie partners engageren zich om het project onder de noemer ‘Art Educator in Residence’ in een exclusieve samenwerking uit te voeren en bekend te maken.

2017 - 2018

Vrij als een vogel

  • student: Lore Borremans (SLO dans)
  • Kinderen zijn nog verwonderd en stellen alles in vraag. Die nieuwsgierigheid en verwondering worden aangemoedigd, waarop de kinderen op ontdekkingstocht kunnen gaan in een klimaat waar zij zich goed voelen, waar ze niet in hokjes geduwd worden. De voorstelling is het gevolg van een intense samenwerking waarbij kinderen bovendien respectvol leren omgaan met het ander individu dat soms andere keuzes maakt. Vrij als een (vogel) draagt de stem van het kind: eerlijk, nieuwsgierig en onbevangen.

Toen De Goden Sliepen

  • student: Jolien Van De Sande (SLO drama)
  • A.d.h.v. de etappes in een verwerkingsproces vertelt ‘Toen De Goden Sliepen’ het relaas van de brute pech, de natuurlijke selectie of het allesverzengende fatum van een God in winterslaap.