VISI.ON.AIR. Talks and thoughts about media, art and technology | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Evenement
  • VISI.ON.AIR. Talks and thoughts about media, art and technology

VISI.ON.AIR. Talks and thoughts about media, art and technology

VISI.ON.AIR. Talks and thoughts about media, art and technology
Research day door MAXlab

Tijdens ARTICULATE lanceert MAXlab het collectieve onderzoeksproject VISI.ON.AIR. Dit project wil een dialoog op gang brengen over media, kunst en technologie en moet uiteindelijk leiden tot de co-creatie van een digitaal TV-kanaal. Als kick-off van het project nodigt MAXlab op maandag 26 oktober een aantal (inter)nationale gasten en eigen onderzoekers uit om te spreken over de hedendaagse (sociale) media, de rol van (digitale) kunsten hierin en de relatie tot hun eigen werk. Het geheel wordt gebracht als een experimentele televisieshow, live vanuit de Wintertuin. Indien mogelijk wordt een beperkt publiek toegelaten, via live streaming kan een groter publiek volgen. Opnames van de TV-show kunnen later deel worden van de programmatie van het TV-kanaal dat verder ontwikkeld zal worden.

 

Dit event is het eerste in een reeks van experimenten binnen VISI.ON.AIR. Enerzijds wordt tijdens de opnames onderzocht wat de live ervaring kan versterken, wat de meerwaarde is van een dergelijke live beleving en hoe kan gespeeld worden met visuele elementen.

Anderzijds is het een voorstudie voor het TV-kanaal en leveren de lezingen/performances input om het onderzoek verder af te bakenen. Met studenten wordt vervolgens tijdens de masterclass THINK TANK future TV een artistieke vertaling gemaakt naar concepten en concrete voorstellen voor toekomstige TV-formats.

 

Vragen die tijdens deze onderzoeksdag aan bod kunnen komen zijn: Hoe definieer je digitale kunsten in het huidige medialandschap? Wanneer worden wetenschap en technologie kunst? Waar liggen de grote uitdagingen voor onderzoekers in het hedendaagse medialandschap? Waar liggen de opportuniteiten voor MAXlab en de Academie in het algemeen?

 

Met bijdragen van:

 

Philip Meersman (gastheer):
Curator Philip Meersman is coördinator van de World Poetry Slam Organisation waarmee hij het Europese en nieuwe Inclusieve Wereldkampioenschap Poetry Slam organiseert. Als meertalig dichter verlegt hij de grenzen van geschreven en gesproken poëzie uitgaande van het nieuws en sociaal-politieke of milieutechnische topics. Hij treedt wereldwijd op en geeft experimentele, visuele en performance poëzie workshops.
Meersman is VUB alumnus Kunstwetenschappen en Archeologie en doctoreert aan onze Academie op de transformatie van visuele poëzie naar immersieve beleving.

 

Rafaël Rozendaal:

Rafaël Rozendaal is een Nederlands-Braziliaanse beeldend kunstenaar die het internet als canvas gebruikt. Hij is een van de eerste kunstenaars die websites als kunstobject verkoopt. Zijn websites worden verkocht aan kunstverzamelaars, die vervolgens de domeinnaam van dat werk bezitten. Zowel de kunstenaar als de verzamelaar ondertekenen een contract dat het werk openbaar toegankelijk moet blijven. De naam van de eigenaar wordt in de broncode geplaatst en in de titel van de webpagina.
Naast websites maakt Rozendaal ook installaties, wandtapijten, lenticulieren, boeken en haiku's.


Peter Westenberg

In zijn participatieve beeldende werk onderzoekt Peter Westenberg publiek domein, groepsidentiteit en representatie. Hij organiseert performatieve wandelingen, werkt met lokale groepen mensen en onderzoekt taal, interactie en verbeelding als levende vormen van technologie. Zijn huidige werk Capitalitho bestaat uit een anti-kapitalistische database en sieraden-serie. Peter is kernlid van Constant, Vereniging voor Kunst en Media. Constant ontwikkelt collectieve onderzoeksactiviteiten op het intersectionele snijpunt van kunst en technologie, gevoed door F/LOSS, feminismes en copyleft.

 

Studio Radiaal

Studio Radiaal, het interdisciplinaire collectief van Jasmijn Lootens (cello, elektronica), Michaël Verlinden (piano, elektronica), Jeroen Cluckers (videokunst, film), A. De Causmaecker (ruimte) en Maarten Craeynest (muziektechnologie), onderzoekt in het project ‘Form a Line into a Circle’ hoe de lineariteit van de eigen disciplines doorbroken kan worden in een immersieve live performance. Via de spanningsvelden akoestisch/elektronisch, analoog/digitaal, figuratie/abstractie en realiteit/virtualiteit zoekt dit collectief naar parameters om de verschillende media symbiotisch te verbinden. De lijn staat daarbij symbool voor de grenzen die zich aftekenen rond iedere discipline. De cirkel is het streefdoel: vanuit de traditie van het Gesamtkunstwerk en de notie ‘expanded cinema’ streeft Studio Radiaal naar een totaalervaring die de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek, live performance, ruimte, film en videokunst aftast en transformeert. Daarnaast is deze metafoor ook filosofisch: via tijd als centrale auditieve en visuele dimensie, exploreren zij inter- en transdisciplinaire methodes om lineaire tijd om te buigen en innovatieve mogelijkheden tot innerlijke, onderdompelende tijdsbeleving in kaart te brengen. Dit onderzoeksproject wordt ondersteund door MAXlab (KASK Antwerpen – AP Hogeschool), Immersive Lab (AP Hogeschool), LUCA School of Arts/KU Leuven, docARTES (Orpheus Instituut), en ChampdAction via een tweejarige residentie.

 

Christophe De Jaeger
Christophe De Jaeger is an art historian and curator specializing in media art and collaborative practices between art and research, he has realized projects in Belgium, the USA, Shanghai (China), and Milan (Italy). He is also coordinator of the department BOZAR Art & Research (Center for Fine Arts Brussels) and founder of GLUON, a platform for art, science & technology (Brussels). Christophe De Jaeger has a strong interest in S.T.E.A.M. education.

 

Kris Meeusen

Lab101 is de werknaam van Kris Meeusen. Hij maakt al 10 jaar digitale, interactieve installaties over de hele wereld.

Zijn werk maakt gebruik van big data, menselijke nieuwsgierigheid en een spanning tussen speelsheid en functionaliteit. Zijn werk is vertoond op muziekfestivals en festivals voor nieuwe media.

 

Ine Vanoeveren
Ine Vanoeveren voltooide in 2016 haar doctoraatsopleiding aan de University of California, San Diego en verricht al verschillende jaren artistiek onderzoek met betrekking tot de hedendaagse uitvoeringspraktijk en performance practice methodes. Naast een internationale solocarriere, speelt ze regelmatig met verscheidene ensembles, zoals Ictus, Spectra ensemble en HERMESensemble. Vanoeveren is als docente hedendaagse muziek verbonden aan het Conservatorium van Luik en aan het Conservatorium van Antwerpen. Ze leidt de artistieke researchgroep ‘Creatie’ aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.

 

Dan Mussett

Dan Mussett is een danser, maker en organisator gevestigd in Antwerpen. Hij studeerde in 2017 af met een BA in Dans aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en studeerde voordien aan het Conservatorio Profesional de Danza Reina Sofía in Granada. Hij heeft ook een BA in Engelse Literatuur van de Universiteit van Edinburgh. Momenteel werkt hij als performer samen met onder andere Jan Martens / GRIP en Ayelen Parolin.
In 2018 ontving Mussett een onderzoeksbeurs van de Vlaamse Overheid voor onderzoek naar nieuwe technieken en methodologieën om de samenwerking in een artistieke context te stimuleren, met danser Laurent Delom, waarvan een van de resultaten de voorstelling dddddddduettttttttttttttttttt was, die in première ging op C-TAKT # 3 Festival 2019. In het verlengde hiervan richtte Mussett in april 2018 MURMUR op, een lees- en discussiegroep voor mensen die actief zijn in de Antwerpse podiumkunstensector, met als doel kennis te delen binnen de artistieke gemeenschap, te praten en naar elkaar te luisteren. In 2019 ging Mussett aan de slag met THE DATING PROJECT, waarvan de eerste resultaten werden getoond op het KRANK-festival (georganiseerd door Tuning People) in juni 2019.

https://wpzimmer.be/nl/artiesten/dan-mussett/


Natché
Natché is het alter ego van Natalie Meesen, een Antwerpse videokunstenaar.

Frederik De Bleser
Frederik De Bleser is docent en onderzoeker aan Sint Lucas Antwerpen. In zijn onderzoek richt hij zich op de link tussen kunst en technologie en ontwikkelt hij open source tools voor generatief ontwerp en het creatief gebruik van AI. Hij is mede-oprichter van de Experimental Media Research Group (EMRG). Hij is coördinator voor het nieuwe masterprogramma in digitale media. Als freelance ontwerper maakt hij visualisaties en interactive installaties voor de Belgische media, onderzoeksinstellingen en de medische wereld. In zijn vrije tijd is hij coach bij Hack Your Future, waar hij web development aanleert aan vluchtelingen. Hij woont met zijn vrouw en twee kinderen nabij Antwerpen.

--------------

 

Programma:

 

10u: inleiding

10u10: Kris Meeusen

10u35: Ine Vanoeveren

11u: Studio Radiaal

11u30: Peter Westenberg

 

Commercial break by Yanis Berrewaerts

 

13u30: Christophe De Jaeger

13u55: Dan Mussett

14u20: Frederik De Bleser

14u45: Rafaël Rozendaal

15u10: Natché

 

--------------

 

(Image: For their research project 'Form a Line into a Circle' at MAXlab, Studio Radiaal did a residency at Concertgebouw Brugge in September 2020)

 

>> Deze research day maakt deel uit van het programma van ARTICULATE | BAUHAUS 1 0 1.