Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Onderzoek
  • ‘Save the pianola!’ Van rol tot midi: de pianola als historisch document én hedendaags instrument

‘Save the pianola!’ Van rol tot midi: de pianola als historisch document én hedendaags instrument

De pianola, vandaag nog slechts gekoesterd door enkele liefhebbers en verzamelaars, kende een enorme verspreiding in de eerste decennia van de 20ste eeuw. Zowel lichte als ernstige muziek werd op rol gezet, en beroemde pianisten legden hun interpretaties van de meest populaire muziek van hun tijd vast. Componisten als Stravinsky en Nancarrow schreven werken specifiek voor dit instrument. Dit artistiek onderzoeksproject belicht verschillende facetten van de automatische piano, en wil dit historisch fenomeen met nieuwe composities revitaliseren.

Een voorbereidend muziekhistorisch en historisch-artistiek luik geeft een kort overzicht van de cultuurhistorische aspecten van de pianola (bouw, verkoop, verspreiding, merken, typologie, repertoire,..) in België, met een focus op Antwerpen. In het artistieke luik worden de pianorollencollecties van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Museum Vleeshuis bestudeerd en de uitvoeringspraktijk van de inspelende pianisten geanalyseerd. De conclusies met betrekking tot de historische uitvoeringspraktijk worden geëxploreerd en geimplementeerd door de pianodocenten en –studenten van het conservatorium.

Daarnaast worden er nieuwe en experimentele werken voor pianola (aangedreven via MIDI) gecomponeerd en uitgevoerd. Daartoe wordt samengewerkt met de compositieafdeling van het conservatorium en met het internationale productieplatform ChampdAction onder artistieke leiding van componist Serge Verstockt. Dit alles leidt tot toonmomenten, een festival, nieuwe composities, nieuwe inzichten qua interpretatie en een cd.