Early Music: A contemporary perspective on repertoire and interpretation
Given the massive accumulation of historic materials, sources, instruments, traditions of practice, and recordings, Western art music is currently confronted with hyper-documentation and hyper-archives. Music has so many sources, material layers, and modes of appearance that its transmission transcends any mode of singular formalization or perception. (de Assis, 2023, p. 59)
Geïnspireerd door Paulo de Assis’ artikel in Forum+ wil UP op een vernieuwende manier omgaan met het archief dat de westerse muziekgeschiedenis ons biedt. We laten ons verrijken door vragen en methodes vanuit het snijvlak van etnomusicologie en Early Music, door modellen van experimentele systemen (Hans-Jörg Rheinberger), en door cultuurfilosofische kaders van onder meer Jonathan Impett en Georgina Born. Zo kan Early Music, aangedreven door artistiek onderzoek, voortbestaan als revolutionair concept (Early Music) – resulterend in uitvoeringen die verrassen en uitdagen.
Onze experimentele en interdisciplinaire aanpak wordt gekenmerkt door een continue wisselwerking tussen theorie en praktijk. Methodologisch staat het assemblage-begrip van de Assis (gebaseerd op Deleuze) centraal. In combinatie met Borns relationele visie en haar concept van sociale mediaties, ontstaat een perspectief op artistiek onderzoek dat de creatieve handelingsvrijheid en ontologische vernieuwing van de uitvoerder verbindt met kritisch inzicht in de sociale verstrengelingen van muziek.
In het kader van dit project richten we een nieuwe reeks reflectiesessies in: de thinkUPs. Elke sessie heeft een invloedrijke muzikale denker als centrale gast. Doorheen de reeks gaan we, met behulp van moderator Marlies De Munck, op zoek naar vernieuwende perspectieven op het muzikale (hyper)archief, muzikale werken en oude muziek, en hun toepassing op het artistiek onderzoek dat leeft in onze onderzoeksgroep. De thinkUPs staan open voor geïnteresseerde onderzoekers, studenten, docenten en externen.
thinkUP #1: Paulo de Assis, dinsdag 23 september om 13u in de theaterzaal van Rif, Deurneleitje 6, 2640 Mortsel
thinkUP #2: Georgina Born, dinsdag 9 december om 14u in de ARIA-zolder, Lange Sint-Annastraat 7, 2000 Antwerpen
thinkUP #3: Jonathan Impett, dinsdag 24 maart om 10u in de ARIA-zolder, Lange Sint-Annastraat 7, 2000 Antwerpen
thinkUP #4: Lydia Goehr, dinsdag 23 juni om 10 u in de ARIA-zolder, Lange Sint-Annastraat 7, 2000 Antwerpen
Bibliografie:
Assis, P. de. (2023). Music 2.0 and artistic research. Beyond a thousand years of Western art music. FORUM+, 30(1/2), 54–63.
de Assis, P. (2018). Logic of Experimentation: Reshaping Music Performance in and through Artistic Research. Leuven University Press.
Born, G. (2017). After Relational Aesthetics: Improvised Music, the Social, and (Re)Theorizing the Aesthetic. In G. Born, E. Lewis, & W. Straw (Eds.), Improvisation and Social Aesthetics (pp. 33–58). Duke University Press.
Born, G. (2005). On Musical Mediation: Ontology, Technology and Creativity. Twentieth-Century Music, 2(1), 7–36. https://doi.org/10.1017/S147857220500023X
Impett, J. (2024). Nows, Thens, and Truths: Attending to the Present in Performing the Past. In M. Mitchell (Ed.), Early Music in the 21st Century (pp. 168–186). Oxford University Press.
Update: oktober 2025