Doctoraatsverdediging Kobe Van Cauwenberghe | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Evenement
  • Doctoraatsverdediging Kobe Van Cauwenberghe

Doctoraatsverdediging Kobe Van Cauwenberghe

                                                                                                                                                                                                                                                (c) Kristof Lemp

Anthony Braxton's Tri-Centric Thought Unit Construct And Post-War Western Art Music

Artistieke presentatie en openbare verdediging van 'Anthony Braxton's Tri-Centric Thought Unit Construct And Post-War Western Art Music'uitgevoerd door Kobe Van Cauwenberghe tussen 2020 and 2024 aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en de Universiteit Antwerpen (ARIA).  

PROGRAMMA 26 OKTOBER 2024

15:00
Concert: Anthony Braxton's Ghost Trance Music performed by the Ghost Trance Quintet (Kobe Van Cauwenberghe, Steven Delannoye, Teun Verbruggen, Elisa Medinilla en Nabou Claerhout)
15:30 Doctoraatspresentatie
16:00 Openbare verdediging
17:30 Receptie 

JURY

Bart Eeckhout (voorzitter), George E. Lewis, Nicole Mitchell, Katherine Young, Pascal Gielen (promotor UAntwerpen), Marlies De Munck (promotor UAntwerpen), Miriam Overlach (promotor Conservatoire)

ABSTRACT

De perceptie van de canon van de naoorlogse westerse kunstmuziek wordt vandaag de dag nog steeds sterk bepaald door een geconstrueerde dichotomie die westerse kunstmuziek scheidt van de evoluties en radicale experimenten in jazz en Afro-Amerikaanse muziek. Het zeer uitgebreide oeuvre en het filosofische gedachtegoed van de Amerikaanse componist Anthony Braxton, wat hij zijn Tri-Centric Thought Unit Construct (TCTUC) noemt, kan worden gezien als een metaforische olifant in de kamer. Dit unieke oeuvre is tot op de dag van vandaag grotendeels genegeerd binnen het repertoire, het discours en de uitvoeringspraktijk die geassocieerd worden met de canon van de naoorlogse westerse kunstmuziek. Dit onderzoeksproject neemt Anthony Braxton’s TCTUC als uitgangspunt om te onderzoeken hoe ik, als vertolker van Braxton's muziek, kan bijdragen aan een verbreding van deze canon.

Mijn intentie met dit onderzoek is om artistieke antwoorden te bieden op de lacunes binnen het bestaande discours over naoorlogse westerse kunstmuziek (zie Braxton, Lewis, Piekut, Born, e.a.) door een brede selectie van Braxton’s composities op zijn eigen voorwaarden te benaderen. Door deze werken als specifieke casestudies op de agenda te zetten van relevante actoren zoals het Conservatorium, hedendaagse muziekfestivals en concertreeksen, en door middel van opnames en andere media, streefde ik ernaar om via mijn praktijk als vertolker een canonverbreding mogelijk te maken. De resultaten van dit onderzoek, gepresenteerd in de vorm van concerten, lezingen, artikelen, workshops en opnames, zijn verzameld op een website gepubliceerd op Research Catalogue.