UP – Performance in Perspective onderzoekt het perspectief van, en perspectieven op de uitvoerende kunstenaar (performer), binnen het brede domein van de uitvoerende kunsten (performing arts): muziek, drama, dans, performance art, en verwante (inter-/trans-)disciplines. Voor de beleidsperiode 2024-26 formuleren we twee nieuwe onderzoekslijnen met daarbinnen enkele prioriteiten. Deze onderzoekslijnen bouwen verder op wat we de voorbije drie jaar realiseerden, maar identificeren ook nieuwe trends en onderzoeksgebieden. We houden onze onderzoekslijnen bewust vrij breed, zodat we ons vizier open kunnen houden en we nieuwe en onverwachte ideeën kunnen verwelkomen. Echter, binnen deze lijnen definiëren we enkele prioriteiten die we dieper willen ontwikkelen.
De eerste onderzoekslijn, “Her-bronnen” vertrekt vanuit lacunes in gangbare westerse kunstpraktijken en -repertoires, en hiaten in mainstream historische narratieven. We onderzoeken historische uitvoeringspraktijk, niet-westerse kunstvormen, niet-klassieke tradities, en niet-dominante perspectieven binnen de uitvoerende kunsten. De tweede lijn, “Katalysatoren voor vernieuwing” werkt rond verandering en innovatie in de uitvoerende kunsten, in heden, toekomst en verleden. We onderzoeken de relatie tussen de uitvoerder en uitvoeringscontexten en -omstandigheden, met name in curationele en technologische ontwikkelingen.
Meerstemmigheid en diversiteit – centrale thema’s in de beleidsperiode 2021-23 – blijven behouden als onderliggende basisprincipes, aangevuld met een nieuwe aandacht voor “zorg” (care), waarbij we een balans zoeken tussen artistieke flexibiliteit en vrijheid enerzijds, en mentale, economische en sociale stabiliteit anderzijds.
Tijdens het academiejaar 2025-26 lanceren we het project Early Music: A contemporary perspective on repertoire and interpretation dat vertrekt vanuit het muzikale hyper-archive van “musical works as highly flexible, mobile multiplicities with potentially infinite constitutive parts that can be exposed in different modes (…).” (de Assis, 2018, p. 67). We activeren dit archief met begrippen en methodes als assemblage (Deleuze, de Assis), experimentele systemen (Rheinberger), sociale mediatie (Born) en inzichten uit de etnomusicologie. Zo verbinden we de lijnen "Her-bronnen" en "Katalysatoren voor vernieuwing", en laten we Early Music voortbestaan als een radicaal en levend concept. We kiezen voor een interdisciplinaire en reflexieve aanpak die esthetische vernieuwing koppelt aan maatschappelijke betrokkenheid, en nodigen nieuwe onderzoekers uit om vanuit diverse perspectieven bij te dragen aan deze visie.
Team: Liselotte Sels (coördinator), Kobe Van Cauwenberghe (voorzitter), Frank Agsteribbe (bezieler)
Onderzoekers: Arturo Moscoso, Alastair Mathews, Miriana Faieta, Emil Gryesten, Ewald Demeyere, Marta Keil, Kobe Van Cauwenberghe, Chiara Percivati, Nicolas Kummert, Lauranne Paulissen, Edith Cassiers, Jan Van den Borre, Jeroen Malaise, Frank Agsteribbe en Liselotte Sels
Contact: Liselotte Sels liselotte.sels@ap.be
(c) Annick Guffens
Update: juni 2025