Na haar studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent waar ze zangopleiding volgt bij Zeger Vandersteene en Paule Daloze, bekwaamt sopraan Anne Cambier zich verder aan de Londense Guildhall School of Music and Drama bij de vermaarde zangpedagoge Noelle Barker. Tegelijk volgt ze tal van masterclasses bij gerenommeerde pedagogen zoals Graham Johnson, Suzanne Danco, Hugues Cuénod en Thomas Hampson.
Tijdens haar verblijf in Londen vertolkt Anne Cambier reeds verscheidene rollen bij diverse Britse operagezelschappen, en werkt ze regelmatig samen met Les Arts Florissants, o.l.v. William Christie in Frankrijk en over de hele wereld.
Anne Cambier trad veel op in Spanje, met o.a. het barokensemble La Grande Chapelle, o.l.v. Ángel Recasens, alsook met haar eigen barokensemble, I Justiniani.
Koningin Elisabethwedstrijd
Vanaf 1996 neemt haar carrière een hoge vlucht mede dankzij haar halve finaleplaats in de Koningin Elisabethwedstrijd 1996. Ze wordt gevraagd door de meeste Belgische orkesten en werkt samen met dirigenten zoals C. Hogwood, A. Pappano, S. Ozawa, R. Goebel, P.Goodwin, P. Dombrecht, en G. Octors, Frank Agsteribbe, D. Brossé, …
De Munt
In 1997 debuteert Anne Cambier in De Munt in Brussel. Er volgen een hele reeks operarollen, o.m. in Parsifal (A. Pappano), L’Orfeo (Trisha Brown/R. Jacobs) met opvoeringen in Aix-en-Provence, Londen, Parijs en New York, Le Nozze di Figaro (A. Pappano), La Rappresentatione di Anima e di Corpo (Jean Tubéry).
Opera Vlaanderen
Ze is ook te horen bij Opera Vlaanderen. Ze vertolkte er onder andere de rol van Karolka in Jenůfa van Janáček, een productie van Robert Carsen die ook in Japan werd uitgevoerd o.l.v. Seiji Ozawa en in Luxemburg, alsook de rol van Suorina in La Strada van Luc Van Hove.
Muziektheater Transparant
Met Muziektheater Transparant vertolkt ze liederen van Barber, en de hoofdrol in Zaide van Mozart, hernomen op de Festivals van Edinburg en Covent Garden met de Academy of Ancient Music. Volgen haar succesvolle vertolking van Seleuce (Tolomeo-Händel) en Elisa in Mozarts Il Re Pastore. Tijdens de Ruhrtriennale kruipt ze in de huid van Papagena in De Toverfluit, onder leiding van Marc Minkowski. Voor Lod Muziektheater van Gent creëert ze de liedcyclus Boreas van Dominique Pauwels.
Belgische Koninklijke Hof
De sopraan is een graag geziene gast bij het Belgische Koninklijke Hof. Zo zong zij o.a. tijdens een kerstconcert op het Paleis in Brussel en tijdens het huwelijk van prins Philippe en prinses Mathilde, alsook naar aanleiding van het tienjarig koningschap van koning Albert II en het staatsbezoek van het toenmalige vorstenpaar in Portugal.
In 2013 was ze eregast van het Festival van Vlaanderen Kortrijk.
Uitgebreid liedrepertoire
Anne Cambier bezit een uitgebreid liedrepertoire: Haydn, Mozart, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Clara Schumann, Brahms, Wolf, Fauré, Poulenc, Debussy, Ravel, Gounod, Strauss, Argento, Bernstein, Barber, Pauwels, Mortelmans, Reylandt…
Ze geeft regelmatig concerten en recitals begeleid door pianisten zoals Maiko Inoué, Levente Kende, Jozef De Beenhouwer, Jean-Claude Vanden Eynden vooral Jan Vermeulen (fortepiano), en andere musici zoals Sophie Hallynck, Peter Van de Velde, Roeland Hendrickx, Walter Boeykens, …
Ze schittert in het barokke repertoire met een uitzonderlijke soepele stem. Zo is ze regelmatig te gast bij barokorkesten zoals Musica Antiqua Köln, Les Agrémens, Il Fondamento, The Academy of Ancient Music, La Petite Bande, maar ze speelt ook geregeld met haar eigen barokensemble, I Justiniani.
Ze voert ook een groot aantal projecten uit van een gans andere genre met o.a.Hans Peter Janssens, Gabriel Ríos, Michel Bisceglia, en het Ensemble Quartz.
Haar cd’s waaronder Haydn Lieder, Mozart-Haydn Lieder, Loüez par des chansons nouvelles de Henry Du Mont, Kosegarten de F. Schubert, Juanelo de D. Brossé, Residentieconcerten Den Haag, Marie-Antoinette et ses Airs, American Songs, Songs by Henry Purcell kregen uitstekende recensies.
Ze heeft ook liederen opgenomen van A. Salieri met de pianiste Sheila Arnold voor radio WDR. Ze werkt almaar meer met haar eigen barokensemble I Justiniani; met hun cd Songs by Henry Purcell wonnen ze de bewondering van de muziekcritici en in het toonaangevende Nederlandse vaktijdschrift Luister kreeg de cd een 10/10 voor de ‘perfecte uitvoering’.
Samen met Michael Pas speelde ze de muziektheaterproductie Quel beau jour, het leven van Marie-Antoinette, geïllustreerd met muziek die opgedragen is aan haar. Een wereldpremière. De cd Marie-Antoinette et ses Airs, is beschikbaar in Versailles en het Louvre en vormt het enige muziekdocument over Marie-Antoinette in haar hoedanigheid als muzikante.
Met Koen Van Impe, Michael Pas en Jan Vermeulen speelde ze ook het komische muziektheaterstuk Papa Haydn - Flegel Mozart. Met de Volksopera zingt ze in de productie “Le Docteur Miracle” Ch. Lecocq o.l.v. Stijn Saveniers.
Website: www.annecambier.be
Opleidingsonderdelen: Zang, Taalcoaching - Frans,