Mario Barrantes Espinoza is een Costa Ricaans-Nicaraguaanse kunstenaar gevestigd in Brussel. Hen studeerde theater en dans aan de Nationale Universiteit van Costa Rica, voordat hen naar België verhuisde, waar hen afstudeerde aan de Training Cycle (2016) en de Research Studios (2018) bij P.A.R.T.S. Hen werkte mee aan werken van François Chaignaud, Théo Mercier, Benjamin Abel Meirhaeghe, Michiel Vandevelde en Eszter Salamon, en trad op als gastartiest voor de bands Peaches en The Subs.
Momenteel ontwikkelt Mario projecten als onafhankelijk kunstenaar. Hun werk articuleert performance, het (her)schrijven van teksten en het gebruik van stemgeluid, met materiaal afkomstig uit de popcultuur en mainstream media. Hun twee afstudeerwerken, [A SEQUENCE III] en Drift (I) -de laatste in samenwerking met Thomas Bîrzan-, werden geselecteerd door internationale festivals, waaronder het dansplatform Aerowaves (2019), dat "het meest veelbelovende nieuwe werk van opkomende danskunstenaars in Europa toont". Hun debuutwerk, El cantar del playo of... een lied is een roos is een doorn (2022), werd in 2020 bekroond met de Roel Verniers-prijs van Het Theaterfestival voor "creatieve ideeën en nieuw podiumtalent". In 2023 cureerde Mario de eerste editie van de Culo shaking night... 'til tears get dry in Kaaitheater, een hybride evenement geïnspireerd op familiefeesten in Latijns-Amerika, waar het publiek, vergezeld van eten, drinken, kitscherig decor en muziek, artiesten kon ontmoeten wiens werk verhalen rond queerness en Latijns-Amerikaanse thema's activeert.