Het project Touching - Moving Margins werd geïnitieerd door Nitsan en Sasha in 2019 en versterkt door Anna in 2021.
Ons streven kwam voort uit de observatie, evenals de geleefde ervaring om deel uit te maken van de hedendaagse dansscène (de Berlijnse in het bijzonder) en het gevestigde verhaal van de dansgeschiedenis, zoals we geleerd hebben. Als we even kijken naar de mensen op en achter het podium, zien we de multiculturele en diverse (hopelijk) gemeenschap die hun cultureel geërfde belichaming en kennis op het podium brengt. Kijken we echter naar het historisch verhaal van de hedendaagse dansgeschiedenis, dan zien we dat de afkomst van die acteurs, die de internationale scène tot bloei brachten, nog steeds wordt bestempeld als volks, exotisch, oosters, barbaars, inheems, enz. Die etiketten markeren het erfgoed als vreemd. Dit gebaar van vervreemding is ook de bedoeling (hopelijk onbewuste reflex) om de eigenlijke geschiedenis van de hedendaagse dans te controleren. Het is nog dubbelzinniger omdat vanaf het allereerste begin moderne dans is gespeculeerd op de buitenlandse en exotische beelden - Ruth St. Denis, Mary Wigman, en anderen. We kunnen het verleden niet veranderen of de geschiedenis herschrijven, maar we kunnen wel een begin maken met het aanvullen van deze hi-story (misschien de gaten opvullen met alter-stories), en daardoor een nauwkeuriger en vollediger beeld opbouwen van de ontwikkeling van de dans. Een beeld waarin de huidige actoren van de scène zich kunnen vinden en een beeld dat meer geschikt is voor de toekomst, waarin de systematische ongelijkheid van de vorige culturele tijdperken zal worden overwonnen en herschapen.