Between Ego and Alter-Ego: avatars, cosplay and constructing identity | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Between Ego and Alter-Ego: avatars, cosplay and constructing identity

Between Ego and Alter-Ego: avatars, cosplay and constructing identity

Dit onderzoek gaat in op het fenomeen dat bekend staat als het Proteus Effect, waarbij de belichaming van digitale avatars het gedrag in de echte wereld beïnvloedt. Door kwalitatieve en kwantitatieve studies uit te voeren met cosplayers en actieve gamers, worden de aspirationele kwaliteiten van gamepersonages en hun invloed op identiteitsvorming onderzocht. De kennis die hiermee wordt opgedaan, zal vervolgens geïntegreerd worden in gezamenlijke AI/XR-workshops en -tests om een aspirationeel 3D-personage te creëren dat de belichaming van de gebruiker stimuleert. Met dit ontwerp als inspiratiebron voor een hedendaags modesilhouet worden beide versies langdurig gedragen door de onderzoeker in digitale en fysieke sociale ruimtes, waarbij het Proteus-effect wordt gedocumenteerd en uitgebreid door middel van persoonlijke ervaring. Met bevindingen die worden gedeeld via een livestreamed track report en een digi-fysieke zine, draagt het onderzoek bij aan het discours over identiteitsconstructie in het digitale tijdperk - waarbij de grenzen tussen het virtuele en het reële vervagen.

ONDERZOEKER(S)