Twee jaar geleden introduceerde het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen de interdisciplinaire projectweek Common Grounds. Common Grounds is ontworpen om studenten muziek, drama, dans en beeldende kunst verder te laten kijken dan hun gevestigde repertoire en hun praktijk uit te breiden. Gedurende een week van repetitie en uitvoeringen werken zeshonderd studenten (en personeel) samen. Common Grounds focust niet op resultaat maar op risico’s nemen en leren door successen en mislukkingen.
Dit onderzoeksproject wil door opvolging en coördinatie van de editie 2018 van Common Grounds, hedendaagse interdisciplinaire praktijken in het Hoger Kunstonderwijs onderzoeken. Hiernaast willen ze literatuuronderzoek en veldonderzoek voeren aan Trinity Laban (VK), Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (NL) en Royal Conservatoire of Scotland (VK). Op die manier willen ze een antwoord zoeken op volgende onderzoeksvragen: Wat is de actuele stand van zaken aangaande interdisciplinariteit in Muziek & Podiumkunsten in internationaal perspectief? Welke scholen zijn in het bijzonder actief op vlak van interdisciplinariteit, op welke manier? Welke ‘best practices’ kunnen van toepassing zijn op de situatie in KCA? SWOT-analyse KCA wat betreft interdisciplinariteit? Wat zijn de wensen en verwachtingen van de opleidingen van KCA wat betreft interdisciplinariteit (enquêtes/gesprekken)?