Het performatieve project 'HARD TIMES GOOD TIMES - on discomfort, sublimation and movement' draait om een inspannende maar intrigerende onderzoeksvraag: is het mogelijk om ongemak en onbehagen van het dagelijks leven om te zetten tot artistieke creatie via een bewegingspraktijk?
Gebaseerd op improvisatie, spontane compositie en een brede verzameling persoonlijke (maar politieke) teksten en archieven, streeft Sophia Danae Vorvila ernaar om een rooster van ervaringen te creëren, harde verhalen en bekentenissen, kwetsbaarheid en tederheid in kaart te brengen, terwijl ze een bewegingsvocabulaire ontwikkelt dat voor zichzelf spreekt. Haar intentie is om een portaal te creëren voor iemands eigen handelen en de dringendheid om gehoord en gezien te worden via het (bewegende) lichaam.
Gedurende dit eenjarig onderzoeksproject deelt ze haar methoden en choreografische benaderingen met mede-artiesten, muzikanten, beeldend kunstenaars en videomakers. Hierbij nodigt ze hen uit om hun eigen solo's te creëren, gebaseerd op haar eerdere bevindingen en onderzoek in een beperkt tijdsbestek van 16 uur repetities. De deelnemers zullen dus hun eigen identiteit en blootstelling op het podium brengen, terwijl ze hun fragmenten van ervaring voor het publiek uitvoeren.
Sophia Danae Vorvila's onderzoekswerk is onlosmakelijk verbonden met persoonlijke verhalen en lichaamsherinnering. Ze probeert een bewegingsvocabularium te ontwikkelen dat narratieven naar de oppervlakte brengt voorbij de taal, op het grensgebied van genot en irritatie, waarbij ze de ambiguïteit en contrasten van ons dagelijks leven opspoort.
beeld (c) Giorgos Athanasiou