Het mede-eigenaarschap van het jonge kind in de artistieke performance | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Het mede-eigenaarschap van het jonge kind in de artistieke performance

Het mede-eigenaarschap van het jonge kind in de artistieke performance

Het cultureel aanbod voor de allerjongsten is beperkt maar daarom niet minder kwalitatief: de laatste jaren kent het een ware schaalvergroting. Dit positieve nieuws brengt echter een vraag met zich mee: hoe zien wij dit jonge publiek als cultuurparticipant? Zijn de theatercodes op deze leeftijd relevant? Stellen we deze codes voldoende in vraag? Met welke factoren houden makers rekening wanneer ze creëren voor de allerjongsten? Kan de jonge toeschouwer deelnemen aan de voorstelling, niet in zijn conventionele vorm, als passieve toeschouwer, maar als actieve participant of als mede-eigenaar?

Dit startonderzoek is een voorstudie van het begrip mede-eigenaarschap toegespitst op het jonge kind (2,5- tot 4 jarigen). Het zal zich in de eerste plaats focussen op de vraag: wanneer spreken we van mede-eigenaarschap binnen de (podium)kunsten en hoe we dit kunnen stimuleren bij jonge kinderen. Welke opvattingen omtrent mede-eigenaarschap van het jonge kind binnen de kunsten bestaan er reeds in het academische/wetenschappelijke, artistieke en kunsteducatieve veld? Welke tools werden reeds ontwikkeld om het te stimuleren en waarin verschilt het van participatie of interactie?

ONDERZOEKER(S)