Intersecting repertoire | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Intersecting repertoire

Intersecting repertoire

Intersecting repertoire
Naar een inclusief, divers en representatief repertoire

Repertoiretheater staat op gespannen voet met de huidige aandacht voor diversiteit. Zowel op vlak van tekst als spel zijn de keuzes vaak niet inclusief genoeg: naast een acuut tekort aan (complexe) rollen voor minderheden, zijn andere identiteitskenmerken (abiliteit, kleur, leeftijd, gender,…) doorgaans geen bepalende factor in de enscenering van repertoireteksten. In het zog van de #MeToo- en de Black Lives Matter-beweging doet zich evenwel een kentering voor: zowel kunstscholen als het theaterlandschap zoeken naar een grondige hervorming van repertoiretheater volgens de noden van de samenleving.

Dit project wil aan die noden tegemoet komen door repertoire te benaderen vanuit de ‘intersectionaliteit’ als overkoepelend theoretisch kader en dat voor het eerst uit te breiden naar de eigenlijke artistieke toneelpraktijk. ‘Intersectionaliteit’ stelt dat identiteit en discriminatie geen eenduidige begrippen zijn, maar het resultaat van verschillende overlappende factoren, zoals gender, seksualiteit, abiliteit of etniciteit.

Zo wil dit project strategieën ontwikkelen voor studenten, docenten en makers om te komen tot een diverser repertoiretheater. Dit project focust op 3 onderzoekslijnen: tekstkeuze, casting en uitvoering. Per aspect werkt Lauranne Paulissen strategieën uit met een theatervoorstelling als synthese. Andere output bestaat uit een artistiek handboek met strategieën voor een diverser repertoire, publicaties, artistieke avonden, een instagrampagina en een podcastreeks.

Promotors: Edith Cassiers (Conservatorium) & Timmy De Laet (UAntwerpen)

 

 

(Beeld: A. SLIMBROECK DE PEUTER, Vlaamsche toneelverzameling: Tante Clara, Antwerpen: G., J. & E. Janssens, 1903, uit Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrick Conscience)

ONDERZOEKER(S)