In 1920 en 1922, precies een eeuw geleden, werden in Antwerpen drie Kongressen voor Moderne Kunst georganiseerd, evenementen die werden gekenmerkt door een antithese tussen aan de ene kant een Vlaams sociaal geëngageerd humanitair expressionisme en aan de andere kant een internationaal georiënteerde abstracte beweging. Alhoewel deze artistieke congressen zich vooral op de beeldende (en ook wel toegepaste) kunsten richtten, was muziek er meer dan een voetnoot: via lezingen en concerten stimuleerden die congressen ook de ontwikkeling van een modernistische muziekbeweging in Antwerpen. Aanstormende componisten, onder wie vooral alumni van het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen, vonden elkaar rond de intrigerende avant-gardist E.L.T. Mesens, de ‘talisman van het surrealisme’ die zelf danig beïnvloed was door Eric Satie. Sommigen onder hen, zoals August L. Baeyens en Karel Albert, zouden vanuit die vernieuwingsbeweging later carrière maken en grote invloed gaan uitoefenen als componist, tijdschriftredacteur, leraar en operadirecteur.
Dit project wil het ontstaan en de evolutie van die Antwerpse modernistische muziekbeweging in kaart brengen en een selectie van de muziek uit die beweging bestuderen, analyseren, uitvoeren en opnemen.