Spelen met Féminitude. Vrouwelijke artiesten en hun rol in de Belgische theatergeschiedenis 1830-1948 | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Spelen met Féminitude. Vrouwelijke artiesten en hun rol in de Belgische theatergeschiedenis 1830-1948

Spelen met Féminitude. Vrouwelijke artiesten en hun rol in de Belgische theatergeschiedenis 1830-1948

Dit onderzoeksproject vormt de eerste grondige studie naar de pioniersrol van vrouwelijke Belgische theaterartiesten tijdens het modernisme: van de onafhankelijkheid (1830) tot een belangrijke feministische overwinning kort na WO II (1948).

De studie analyseert de opvoeringspraktijken als een 'spel met féminitude', een concept binnen het feminisme van de tweede golf dat verwijst naar de vrouwelijke genderidentiteit. Dit project is geen louter theoretische onderneming, maar stelt theatrale strategieën voor om feministische geschiedschrijving te performen. Het werpt een licht op de performatieve praktijken van vrouwelijke kunstenaars, op basis van een zorgvuldig geselecteerd corpus van Belgische toneelschrijfsters, performers, regisseuses en choreografen.

De doelstellingen zijn drieledig: (a) historische informatie verzamelen en ontsluiten over de rol van vrouwelijke kunstenaars in de vroege Belgische theatergeschiedenis, (b) de sociopolitieke relatie tussen de Belgische podiumkunsten en het feminisme in 1830-1948 begrijpen, en (c) performatieve strategieën ontwikkelen om de geschiedenis van vrouwen te (her)ontdekken en (in/ver)beelden.

De output bestaat uit (a) een website met materiaal van/over Belgische vrouwelijke theaterkunstenaars, (b) een bijbehorend boek met een analyse van het corpus a.d.h.v. het concept 'féminitude', en (c) een ‘feminist history play’ o.b.v. de ontwikkelde strategieën van performatieve geschiedschrijving, naast (d) lessen, workshops en publicaties.

 

ONDERZOEKER(S)