ARTICULATE 2018 | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Evenement
  • ARTICULATE 2018

ARTICULATE 2018

Alles verandert, niets vergaat.

ARTICULATE 2018 brengt barok niet alleen in de klassieke vorm, maar kneedt en interpreteert muziek, theater, poëzie en beeldende kunst uit die periode. Zowel beginnende als ervaren sprekers, performers en curatoren brengen dit najaar op verschillende locaties hun versie van barok. Zo lezen studenten Acteren fragmenten voor uit Vondels Lucifer, speelt HERMESensemble in wereldpremière een nieuw Stabat Mater, en wordt er een dag gewijd aan de Vlaamse barokmuziek. Lucas Vandervost ontrafelt de invloed van Ovidius op barokschilders en op zijn vertelling en de tentoonstelling Naughty Kids meet het barokgehalte van de punkbeweging.
ARTICULATE is een jaarlijks festival voor onderzoek en kunst. Podiumkunstenaars, muzikanten en beeldende kunstenaars van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen gaan met hun werk en work in progress in dialoog met het brede publiek. Voor deze derde editie focussen de research days op projecten met een barokthema.

Eclectische experimenten

Het programma van ARTICULATE wordt op donderdag 6 september op gang getrokken met de opening van de tentoonstelling Naughty Kids. Het is het eerste van acht experimentele en eclectische barokevents, verspreid over 2 maanden. 

06.09  / Koninklijke Academie
Op het eerste zicht lijken barok en punk elkaars tegenpolen maar beide bewegingen luidden een totaal nieuwe vormentaal in. Punktentoonstelling Naughty Kids toont naast beiden bewegingen ook de recente revival van kunstenaarstijdschriften en DIY-initiatieven. The Kids zullen de tentoonstelling openen met een concert in het barokke Tempelgebouw van de Academie.

22.09  / Koninklijke Academie
Tijdens de debatnamiddag ‘De paradox van punk’ praten een aantal experts uit de mode, performance, muziek, DIY over punk. 

30.09  / AMUZ 
Op 30 september komen topmusici en barokspecialisten samen voor de hoogmis van de Vlaamse barokmuziek. Partituren van Joseph-Hector Fiocco en Willem de Fesch, twee componisten uit die periode, worden al een tijdlang onderzocht in de bibliotheek van het Conservatorium. Rudolf Rasch, Anne Cambier, Guido De Neve & Frank Agsteribbe spelen in een uniek concert sonaten en canzonette van De Fesch, cantoLX & Ensemble de la Chapelle Saint-Marc buigen zich over Fiocco en P.H. Brehÿ. 

25.10 /  Koninklijk Conservatorium
* Italiaans componist Paolo Galli schreef voor ARTICULATE een nieuw Stabat Mater, in wereldpremière gebracht door hedendaags muziekcollectief HERMESensemble. 

* 300 jaar geleden was Leonardo Leo een gerespecteerd Napolitaans barokmeester, die na een tijd overschaduwd en vergeten werd. Het  Ensemble van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen o.l.v. Ewald Demeyere doet Leo’s composities ere aan. Het Ensemble speelt ook het Stabat Mater van de 18de -eeuwse componist Fedele Fenaroli. 

* Acteur Lucas Vandervost gaat dieper in op de mythologische inspiratiebronnen van de Antwerpse barokschilders. “Alles verandert, niets vergaat”, schreef Ovidius in zijn dichtbundel Metamorfosen, een werk dat Vandervost al gebruikte in zijn doctoraatsonderzoek. De metamorfose van vertelling naar verhaal wordt het uitgangspunt van deze lecture-performance. 

26.10  / Koninklijk Conservatorium 
* Herneming van het Stabat Mater van Paolo Galli, door hedendaags muziekcollectief HERMESensemble. 

* Lucifer is het enige mogelijke startpunt voor studenten Acteren. Het toneelstuk werd tussen 1648 en 1654 door Joost van den Vondel in een lyrische barokstijl geschreven. De acteerklas van het Conservatorium brengt een eigen versie van dit beroemde stuk met coaching van dramaturg Jan Peter Gerrits.

* Onderzoeksgroep CORPoREAL programmeert enkele spraakmakende onderzoeken. Met o.a. Kathleen Coessens over 'Moving to imagination' en een performance-lecture van Neal Leemput over niet-normatieve lichaamsbeelden op het podium. 

* Theatermaker Vincent van Meenen maakte 100 tekeningen buikgevoel, telkens 1 wanneer hij op het onvertaalbare stuitte in een tekst. In die tekeningen, die het uitbundige en bombastische van barok echoën, vormen de basis voor zijn nieuw werk. 

* Klavecinist Korneel Bernolet gaat voor zijn doctoraat op zoek naar arpeggio’s. Hoewel die nu wel gespeeld worden, zijn er weinig historische aanwijzingen te vinden voor het gebruik van arpeggio in barokke klavierstukken. Bernolet demonstreert zijn onderzoek op zijn eeuwenoude klavecimbel. Liselotte Sels experimenteert op klavecimbel met totaal ander werk. Zij focust op hedendaagse muziek van o.a. Iraanse componisten. 


ARTICULATE wordt georganiseerd door het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (AP Hogeschool) in samenwerking met HERMESensemble, Studiecentrum voor Vlaamse Muziek, Onderzoeksgroep LABO XIX-XX, AMUZ, deSingel, Universiteit Antwerpen en KOMASK.

De vormgeving van ARTICULATE 2018 is in handen van Laetitia Geerts, studente grafische vormgeving aan de Koninklijke Academie. 

Locatie