Verschillen en gelijkenissen in de beeldtaal doorheen de lespraktijk in Hoboken en Oujda | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Onderzoek
  • Het verschil en de gelijkenissen in de beeldtaal doorheen de lespraktijk in Hoboken en Oujda

Het verschil en de gelijkenissen in de beeldtaal doorheen de lespraktijk in Hoboken en Oujda

De academie Hoboken is gelegen in een buurt met meerdere inwoners wiens wortels in het noorden van Marokko liggen. Ondanks initiatieven als workshops binnen het basisonderwijs, straatprojecten en tentoonstellingen, is het opvallend dat er hoofdzakelijk blanke leerlingen inschrijven aan de academies voor beeldende kunsten.

Vanuit de noodzaak en de wil om dit doelpubliek te betrekken binnen het beeldend kunstonderwijs zijn we gaan inzetten op een uitwisselingsproject  met verschillende partners in Oujda, Marokko. Sinds een tweetal jaren hebben we een Scholenband met het Lycée Mehdi Ben Barka en met Réseau d’Art A48, een kunstenaarscollectief waar verschillende kunstenaars als docent op het Lycée werken. De lokale kunstgalerij, la galerie d'art Moulay hassan, kunnen wij steeds als exporuimte gebruiken.

Dit onderzoeksproject wil, in samenwerking met reeds bestaande contacten, een pedagogische bijdrage leveren aan het debat rond identiteit als een bindend concept. De lespraktijken in Oujda en Hoboken worden onder de loep genomen. Er wordt onderzocht wat de gelijkenissen en verschillen zijn in (het omgaan met) beeldtaal, wat de culturele patronen in de lespraktijk zijn en hoe de beeldtaal in de lespraktijk wordt beïnvloed door politieke/culturele/religieuze achtergrond en eventuele andere factoren. Zodoende eventuele aanpassingen te kunnen maken binnen het pedagogisch project om leerlingen van Marokkaanse afkomst te betrekken in ons beeldend onderwijs.

ONDERZOEKER(S)