Paolo Galli studeerde compositie aan het Istituto Superiore di Studi Musicali Gaetano Donizetti (Italië) van 2001 tot 2010. Van 2011 tot 2013 volgde hij een Master in Compositie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, onder professor Wim Henderickx. In 2014 nam hij als doctoraatsstudent deel aan het docARTES-programma (Orpheus Institute) met zijn onderzoeksproject Phonetic Relations between Vocal Music, Electronics and Linguistics in the second half of the twentieth century. Tegelijkertijd voerde hij projecten uit aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen op basis van onderzoek naar de interactie tussen de sonische eigenschappen van een tekst en de timbrale kenmerken van composities voor ensemble of orkest.
Enkele van zijn nieuwste composities tonen zijn diepe interesse in vocale muziek en taalkunde, zoals Il mare come materiale voor sopraan en ensemble (2012), op een tekst van Giorgio Caproni en rpophessagr voor mezzo-sopraan solo (2013), op tekst van EE Cummings. Paoli Galli werkte in 2015 mee aan het ME21-project Deleuzabelli Variations, gecoördineerd door Paulo de Assis, door ... heraus in Luft ...te componeren, een commentaar op de Diabelli-variaties 21-28.