Het doel van dit onderzoek is om gerenommeerde theorieën over geluid en akoesmatische muziek te vertalen naar een praktisch kader voor improvisatie, door digitale instrumenten te ontwikkelen die zowel in een uitvoerende als in een creërende context kunnen worden gebruikt. Het doel is veelzijdige digitale instrumenten te creëren die het mogelijk maken akoesmatische muziek in real-time te improviseren en die de uitvoerder in staat stellen te opereren als instrumentalist in plaats van als uitvoerende componist. Het onderzoek ontspringt uit een fascinatie voor geluidskunst die zich richt op de perceptie en ervaring van de sonische omgeving, waarbij de geluiden zelf, de verschillende sonische kwaliteiten en texturen de kern van de muziek vormen. Deze benadering van geluidskunst leunt het dichtst aan bij beeldhouwen of schilderen. Het is een combinatie van materialen, texturen en kleuren, zorgvuldig samengevoegd tot een geluidscollage; een sonische sculptuur in een akoestische ruimte. Binnen dit project zal Anton Lambert onderzoeken hoe een praktijk als improviserend musicus kan verrijkt worden door het akoestisch instrument te implementeren binnenin een elektronische klankenwereld en hoe daarmee te improviseren: hoe opgenomen geluid kan worden gemanipuleerd en gekneed tot muzikaal materiaal en hoe je ermee kan improviseren. Het hoofddoel is het ontwikkelen en delen van deze creatieve tools aan de hand van lecture-performances en workshops.
(c) Myrto Grigoriou