Forms of Life | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • Forms of Life

Forms of Life

“Dwelling in the world (…) is tantamount to the ongoing, temporal interweaving of our lives with one another and with the constituents of our environment.” Tim Ingold, “On Weaving a Basket”

Het onderzoeksproject Forms of Life richt zich op onze betrekkingen met andere levensvormen en onze manieren om de wereld te bewonen. Het stelt de verbanden in vraag tussen het kunstwerk en de wereld, tussen de beelden en al wat leeft, tussen de vormen die ons omringen en die wij creëren – met andere woorden, het weefsel van het leven zelf. De meervoudige betekenissen van de term “levensvormen” en de transversale dimensie van die betekenissen zijn de drijvende kracht achter dit onderzoeksproject.

Dit tweejarig onderzoeksproject bestaat uit maandelijkse seminaries waarin tijd wordt uitgetrokken voor uitwisseling, reflectie, lezen, praktijk en ontmoetingen met kunstenaars en internationale denkers uit verschillende disciplines. Hierbij worden een aantal mijlpalen vooropgesteld, waaronder een workshop van een week in Venetië in juli 2022 waarbij de stad en haar lagune worden benaderd als een territorium voor reflectie en artistiek experiment.

Forms of Life:
Christophe Gallois, Tina Gillen, Diana Murray Watts. Artists: Max Beets, Pieter Eliëns, Kristina Fekete, Rafaela Figurski Vieira, Nina Gross, Malena Guerrieri, Paul Müller, Oona Oikkonen, Laurence Petrone, Pit Riewer, Maren Rommerskirchen, Alexandra Samarova, Maria Sawizki, Rune Tuerlinckx, Witold Vandenbroeck (alumni Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen).

Forms of Life werd ontwikkeld door Tina Gillen (kunstenaar en docent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen) en Christophe Gallois (curator, Mudam Luxembourg). Het wordt georganiseerd door de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen in samenwerking met Mudam Luxembourg – Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, in het kader van het Luxemburgs Paviljoen op de 59ste Biënnale van Venetië.

 

(Beeld: Manuela Marques, ‘La Brassée’, 2017, pigment print on Baryta paper, 65 x 98 cm, Courtesy Galerie Anne Barrault, Paris)