In 'Heterocultural Archival Sediments' onderzoekt Heide Hinrichs het gebruik van afbeeldingen en de interpretatie ervan in het boek 'DICTEE' van Theresa Hak Kyung Cha (Tanam Press, New York, 1982). In bestaande studies over Cha komen de afbeeldingen en hun achtergrond nauwelijks aan bod, aangezien er tot nu toe weinig informatie over beschikbaar was. Ondanks dit hiaat is ‘DICTEE’ een sleutelwerk van de postkoloniale avant-garde, en blijft het tot op de dag van vandaag een baanbrekend pleidooi voor het uiten van een verwaarloosde, gelaagde, gekoloniseerde en gender gerelateerde ervaring.
In een tweede stap van het onderzoek wordt de reis van de beschreven afbeeldingen gekoppeld aan de reële en symbolische reizen binnen de tekst zelf. De ervaring van ballingschap, het verloren en naamloze geheugen, het zoeken en nastreven van de ontdekking ervan, zal in verband worden gebracht met de herkomst en representatie van de beelden.
‘Heterocultural Archival Sediments’ bouwt verder op het onderzoeksproject ‘Silent Sisters / Stille Schwestern’ (2016-2017).
Beeld:
Links: Fragment van een ‘Yellow Fresco Panel with Muse’, Boscoreale, Vesuvius, Italië, A.D. 1–79, Fresco, 63.2 × 40 × 4.3 cm, Paul Getty Museum, Malibu
Rechts: ‘DICTEE’, Theresa Hak Kyung Cha, Tanam Press, New York, 1982, pagina 138