Heide Hinrichs werkt met gevonden en bestaande materialen; haar werk is een reactie op situaties en ze tekent steeds lijnen. Voor de eerste Triënnale van Kathmandu creëerde ze het project On Some of the Birds of Nepal (Parting the Animal Kingdom of the East). In 2018 publiceerde de kunstenaar Silent Sisters / Stille Schwestern, een niet-geautoriseerde Duitse vertaling van de tekst Dictee van Theresa Hak Kyung Cha (oorspronkelijke uitgave: Tanam Press, New York, 1982). Hinrichs’ reeks tekeningen Inscriptions werd in 2020 tentoongesteld als onderdeel van Season Two: Follow the Mud (Beeler Gallery, Columbus College of Art & Design, Ohio; Risquons-Tout, WIELS, Brussel; ringing critical forests, KIOSK, Gent). Tussen 2018 en 2020 werkte Hinrichs aan het gemeenschappelijke project second shelf in de bibliotheek van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Het project sloot af met de publicatie shelf documents: art library as practice (Track Report, Antwerpen en b_books, Berlijn, 2021). De tekst daarvan werd geredigeerd door Heide Hinrichs, Jo-ey Tang en Elizabeth Haines. Posture Editions publiceerde Morning Change (Gent, 2019): een boek over beweging, locatie en nomadisme binnen het intuïtieve conceptuele oeuvre van de kunstenaar. Recent realiseerde Hinrichs de tentoonstelling Last season. I had all these small earthquakes. in Galeria Jaqueline Martins, Brussel. Sinds 2015 geeft Hinrichs les bij In Situ aan de Academie.
Website: 4h-club.org