Ondanks de nauwe relaties tussen de Joodse gemeenschap en de stad Antwerpen, werd nog slechts weinig onderzoek verricht naar de geschiedenis van de lokale Joodse muziekcultuur. Dit onderzoeksproject vertrekt vanuit de eigen archieven van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en heeft bijzondere aandacht voor de precaire situatie waarin de Joodse muziekcultuur zich bevond in de woelige periode tussen 1940 en 1945. Wie waren de Joodse studenten/docenten aan het Antwerps Conservatorium; in welke muziekorganisaties engageerden zij zich; hadden zij artistieke voorkeuren, georiënteerd op het verleden of op de toekomst? Was er iets specifieks aan de Antwerpse context in vergelijking met andere plaatsen in Europa? En hoe verging het de Joodse Conservatoriumgemeenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog? Deze zwarte bladzijde in de geschiedenis van het Conservatorium wordt vanuit zowel muziekhistorisch, -analytisch als artistiek oogpunt benaderd. Het project bouwt verder op bestaande expertise en kennis uit het Antwerpse muziekveld en reikt daarbij ook de hand naar experten en ervaringsdeskundigen uit de Joodse gemeenschap.