The Phygital Continuum: Exploring the ontology of hybrid objects through digital fabrication and virtual environment design | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • The Phygital Continuum: Exploring the ontology of hybrid objects through digital fabrication and virtual environment design

The Phygital Continuum: Exploring the ontology of hybrid objects through digital fabrication and virtual environment design

In zijn onderzoek getiteld 'The Phygital Continuum' onderzoekt Mathias MU de invloed van digitale culturen op de autonome kunstpraktijk. Toegespitst op ons kijken in hedendaagse beeldende kunst, zoekt hij door middel van een praktijkgericht onderzoeksproject, met de focus op 3D-modellering en digitale fabricage naar manieren om onze relatie tot de technologische ontwikkelingen en visualisaties in games o.a., beter te begrijpen en aan te kaarten in nieuw werk. De focus van dit project gaat allereerst naar het concept 'The phygital', een samenvoegsel van ‘physical’ en ‘digital’, waarbij de toverstok dienst doet als onderzoeksobject, als mythisch symbool dat ook veel gelijkenissen vertoont met digitale tools. De toverstok of ‘magic wand’ introduceert discussies rond interactie, perceptie en de rol van objecten als artifact en actieve deelnemers. Door het experimenteren en combineren van verschillende digitale fabricage- en virtuele presentatiemethoden tracht MU het concept van Phygitality te definiëren.
 
Algemener, op bredere schaal, tracht MU het dichotomisch begrip van digitaal en fysiek te herdenken, door bijvoorbeeld bezoekers/participanten te confronteren met hun relatie tot een fysiek object nadat ze er digitaal mee interageerden. Met een focus op het verkennen van het concept van gamificatie van de kunsttentoonstelling, onderzoekt hij de manieren waarop technologische ontwikkelingen onze percepties volgen of vormen. In de loop van dit eenjarige onderzoek verkent MU deze concepten door middel van literatuur, gesprekken en actief experimenteren met 3D software, 3D printen, Virtual Reality, digitale omgevingen en videogames. 

ONDERZOEKER(S)