Rodrigo Batista | AP School Of Arts Skip to main content
  • Home
  • Index
  • Node
  • Rodrigo Batista

Rodrigo Batista

Rodrigo Batista is een Braziliaanse theatermaker en docent gevestigd in Gent/BE en Amsterdam/NL. Hij studeerde in 2019 af aan DAS Theater Amsterdam, na het afronden van zijn Bachelor (2009) en zijn eerste Master's Degree (2015) als Theaterregisseur aan de Universiteit van São Paulo in Brazilië. Sinds 2007 ontwikkelt Batista esthetiek vanuit macro-politieke thema's, na onderzoek in São Paulo, samen met de groep [pH2]: Estado de Teatro, notions from Biopolitics, relations between Art and Power, Tragedy, Opera procedures, Latijns-Amerikaanse economie van schulden, taal, verdwijning en staking. Dergelijke begrippen werden onderzocht door middel van acht theaterproducties, zelfgeorganiseerde openbare seminars, essays, zijn masterdiploma van de Universiteit van São Paulo, en als docent kunst-sociale Programma's Rodrigo en zijn groep werden gefinancierd en gewaardeerd in verschillende culturele beleidsmaatregelen in Brazilië, waarbij werken werden getoond in verschillende Braziliaanse steden, en internationaal, in Colombia, Mexico en Duitsland.


Sinds zijn aankomst in Europa in 2017 heeft de kunstenaar een reeks werken ontwikkeld waarin hij onderzoek deed naar opstand, rechttoe rechtaan politiek taalgebruik, explicietheid, armoedepornografie, kapitalisme in zijn bloederige fase, Braziliaanse necropolitiek, antikolonialisme als territoriumgeschil, en de laatste tijd: de operaties en gevolgen achter de Noord-Amerikaanse Alt-Right-beweging en haar speculatieve connecties met de Griekse tragedie. Dergelijke onderzoeken resulteerden in de dubbelzijdige performance "The Furious Rodrigo Batista (Side A) + The B-side", een reeks videowerken, pedagogische processen en gepubliceerde essays. Rodrigo presenteerde zijn solopraktijken in Nederland, België, Italië, Duitsland en Bulgarije.


Als docent werkte hij in verschillende sociale en artistieke programma's aan de rand van São Paulo (2009-2016) en als gastdocent aan KASK in Gent en het Drama Conservatorium in Antwerpen.


Ten slotte is het zijn ambitie geweest om theatervoorstellingen te creëren die fungeren als onbeschaamde esthetische uitspraken gericht op geopolitieke contexten, door middel van intensief lichaamsonderzoek op basis van impulsen van iconoclasme, humor, indigestie, verminking, bloed en seks.