Pieter Pellens begon op zevenjarige leeftijd met saxofoon. Hij doorliep de Kunstacademie van Noord-Limburg waar hij les kreeg van Koen Maas.
Vervolgens studeerde hij aan de conservatoria van Gent, Milaan en Wenen bij docenten Rick Vaneyghen, Raf Minten, Koen Maas, Mario Marzi en Lars Mlekusch.
Tijdens zijn studies werd hij laureaat van verschillende wedstrijden zoals Axion Classics (Brussel), Wedstrijd voor Jonge Saxofonisten (Dinant), Prinses Christina Concours (Den Haag), Premio delle Arti (Rome), Fidelio-Wettbewerb (Wenen).
Van 2014 tot 2016 bekwaamde hij zich verder onder de vleugels van Ictus en het Spectra Ensemble in een ManaMa hedendaagse muziek aan de School of Arts in Gent.
Sinds 2017 is hij saxofonist bij BL!NDMAN, waarbij hij samenwerkte met o.a. International Theater Amsterdam, NTGent, Toneelhuis, Muziektheater Transparant, Vokalconsort Berlin, Nederlands Kamerkoor.
Hij is medeoprichter van het saxofoonkwartet Scarbo, een ensemble waar een sterke focus ligt op creatieve samenwerkingen met componisten en andere kunstvormen. Na het winnen van Supernova in 2018 volgde een tournee van PAGINE, een voorstelling met danseres Yuika Hashimoto (Rosas).
Sinds 2010 is hij als saxofonist regelmatig gevraagd in producties van Brussels Philharmonic, Symfonieorkest van de Munt en het Antwerp Symphony Orchestra. Verder speelde hij ook in Nadar Ensemble, Casco Phil, Filarmonica della Scala, Orchestra del'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Wiener Jeunesse Orchestra.
Als pedagoog wil hij zijn kennis en ervaring doorgeven aan de volgende generatie saxofonisten. Zo is hij leraar saxofoon aan de Kunstacademie van Gent en assistent saxofoon aan het Conservatoire Royal de Bruxelles. Verder geeft hij tijdens de zomervakantie les aan de Saxofoonstage van de Kunsthumaniora Brussel en aan de Asia Pacific Saxophone Academy in Bangkok.
Sinds 2017 is hij lid van het artistiek comité van de Internationale Vereniging Adolphe Sax in Dinant.
Vanaf september 2022 is hij hoofdvakdocent saxofoon aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.
Foto: Io Cooman