Ben jij danskunstenaar en werk je in het artistieke werkveld? Is embodied practice essentieel in jouw werk? Wil jij jezelf verdiepen in je artistieke praktijk? Wil jij nieuwe input, tools en inzichten opdoen om je perspectief te verruimen? De master Dans biedt jou de mogelijkheid om praktijkgericht onderzoek te doen, gebaseerd op en geleid door embodied artistic practices.
Master Dans
De Master in Dans is een unieke samenwerking tussen Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Internationaal Kunstencentrum DE SINGEL. Deze tweejarige opleiding (60 studiepunten) is bedoeld om het individuele artistieke traject van danskunstenaars te verdiepen. Het curriculum fungeert tegelijkertijd als residentie bij DE SINGEL.
Het concept van Embodied Artistic Research vormt de basis van het programma. Dans- en performancepraktijken zijn in de eerste plaats embodied practices – ze vinden plaats in, door en vanuit het bewegende lichaam.
De missie van de Master Dans is het diversifiëren en uitbreiden van het discours over danspraktijk en -onderzoek. Het docententeam bestaat uit lokale en internationale kunstenaars wier werk de grenzen van praktijk en theorie, uitvoerende en beeldende kunst overschrijdt, elk geworteld in zijn eigen sociale, culturele en politieke context. Door de lens van hun onderwijs binnen ons uitgebreide curriculum helpt de docent kunstenaars en onderzoekers te ontwikkelen die zich kritisch bewust zijn van de wisselwerking tussen praktijk en theorie. Het curriculum richt zich op drie belangrijke gebieden: belichaming, artistieke praktijk en onderzoek.
De waarden van het programma worden bepaald door kritisch bewustzijn, het nastreven van een onderscheidende embodied practice en het cultiveren van een gemeenschap van danskunstenaars met een mondiaal bewustzijn. De Master Dans biedt danskunstenaars een plek om hun opleiding te verrijken, hun embodied practice te cultiveren, hun professionele traject te ontwikkelen en vervolgens met een diepere kennis terug te keren naar het professionele veld. Je wordt uitgenodigd om kritisch na te denken over je artistieke praktijk en vragen als:
Hoe kun je kennis belichamen? Welke kennis moet je belichamen? Wanneer is zo'n belichaming artistieke praktijk? Hoe kunnen we strategieën, kaders en methoden formuleren om deze praktijk te verdiepen? En op welk moment in dit proces kunnen we spreken van onderzoek? Wat houdt artistiek onderzoek in wanneer het wordt uitgevoerd door middel van vormen van belichaming? Welke vertalingen en andere media dan het lichaam spelen een rol bij het weergeven van artistiek praktijkonderzoek?
Periodes van individuele residentie, ondersteund door artistieke adviseurs, worden afgewisseld met collectieve en intensieve workshops. Deze verbreden de kennis op gebieden als dans, choreografie, dramaturgie, geluid, curatie, scenografie, lichtontwerp en de documentatie/archivering van dans.
Samenwerking met DE SINGEL
De samenwerking tussen een onderwijsprogramma en het internationale kunstenplatform kreeg vorm in de Master Dans. Samen zorgen ze voor een sterke band met het professionele veld en bieden ze studenten waardevolle netwerken. Binnen dit programma krijgen studenten twee jaar lang begeleiding bij hun artistieke ontwikkeling. Studenten presenteren hun afstudeerprojecten op het masterdansresidentiefestival in DE SINGEL.
Partnerschappen met andere kunst- en onderwijsinstellingen, zoals de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, de Universiteit Antwerpen en Curatorial Studies (KASK), verankeren het programma in een breder netwerk.
Educatieve master
Als je naast je artistieke praktijk ook je onderwijspraktijk wilt ontwikkelen, kun je de educatieve master in muziek en podiumkunsten, specialisatie dans volgen. Het voltijdse programma bestaat uit 120 ECTS-credits en combineert het programma van de Master Dans (60 ECTS-credits) met het programma van de educatieve master in dans (60 ECTS-credits). Je wordt opgeleid tot Teaching Artist, waarbij je belichaamd artistiek onderzoek als kunstenaar en als docent worden gecombineerd. Je ontwikkelt pedagogische en didactische vaardigheden om je praktijk met verschillende deelnemers te delen. Voor de educatieve master in Muziek & Podiumkunsten is een Nederlandse taalvaardigheid op niveau B2 verplicht.
In overleg met de artistieke coördinatoren van het educatieve programma is het mogelijk om een individueel traject samen te stellen om het programma over een langere periode te spreiden.
Foto: Eindvoorstelling Master Dans 2025 - Rudy Carlier