Luk Nielandt studeerde hobo aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij Jan De Maeyer en vervolgens drie jaar bij Maurice Bourgue in Parijs en Thomas Indermühle in Amsterdam. Nielandt is docent hobo aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en was meerdere jaren docent aan het Tilburgs Conservatorium in Nederland. Hij geeft geregeld masterclasses in zowat gans Europa.
Luk Nielandt was laureaat van de Tenuto wedstrijd en ontving de Annie Rutzky-prijs. In 2001 werd hij aangesteld als solo-hoboïst van de Koninklijke Muntschouwburg/Nationale Opera in Brussel door A.Pappano na jarenlang solo-hoboïst geweest te zijn van Het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen en Het Filharmonisch Orkest Zuid-Nederland. Hij maakte deel uit van het Prometheusensemble waarmee kamermuziek gebracht werd gaande van Mozart tot talrijke creaties. Talrijke cdopnames waaronder Mozart’s Gran Partita, Belgisch hedendaagse werk, een Schumann-Loeffler cd, etc. verschenen.
In 2016 startte hij met het onderzoeksproject An Equal Music aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Dit onderzoek omvat een exploratie van schalmeien, pommers en dulcianen uit de Renaissanceperiode en hun hedendaagse equivalenten, de volledige moderne hobo- en fagotfamilie. Zijn ensemble aDoRe dat zowel renaissancemuziek als hedendaagse creaties brengt, bestaat uit collega's, studenten en oud-studenten hobo en fagot.
Hij soleerde in de meest belangrijke hoboconcerti. Bach, Mozart, Martinu, Strauss, Lutoslawski, Schnittke, etc., met dirigenten als Ono, Krenz, Shipway, Soustrot, Eötvös, Altinoglu en Joo. Regelmatig te gast bij I Solisti del Vento en is lid van het Monnaie Wind Quintet. Sinds de oprichting van Le Concert Olympique o.l.v Jan Caeyers maakt hij ook deel uit van dit orkest.
Opleidingsonderdelen: Hobo, Engelse hoorn, Neven- en steuninstrument/Aanverwant instrument: althobo
Foto: Koen Broos