Towards a multi-hierarchic and trans-idiomatic performance practice through the music of Anthony Braxton
Sinds de jaren ‘60 werkt de Amerikaanse componist Anthony Braxton aan een uitgebreid oeuvre van composities waarin de tradities van genoteerde en geïmproviseerde muziek naadloos in elkaar overgaan. Zijn compositiesystemen creëren unieke ‘open scores’ die een “multi-hiërarchische” en “trans-idiomatische” aanpak vergen die de traditionele rolverdeling tussen componist, partituur en uitvoerder in vraag stelt. Dit komt het sterkst tot uiting in zijn recente werk beginnende bij de Ghost Trance Music-serie. In tegenstelling tot zijn vroegere werk (tot midden jaren ‘80), is er over dit recente werk echter veel minder informatie terug te vinden.
Dit onderzoeksproject wil deze onderbelichte kant van Anthony Braxton’s oeuvre onder de loep nemen. Een theoretisch luik zal bekijken hoe Braxton’s recente en onderbelichte oeuvre een radicale verderzetting en uitbreiding is van het traditionele “open work” en een unieke uitvoeringspraktijk vooropstelt. Een praktisch luik zal toegespitst zijn op de uitvoering van Braxton’s werk in verschillende “hybride” formaties, bestaande uit muzikanten met een achtergrond uit de jazz en klassiek, gaande van solo, trio tot septet. Tot slot zal een pedagogisch luik aan de hand van workshops en lezingen bekijken hoe Braxton’s werk een brug kan slaan tussen de jazz- en klassieke opleidingen.