Dit doctoraatsproject wil de grens tussen literatuur, visuele poëzie, klankpoëzie, noise, muziek en installatiekunst onderzoeken. Het bouwt verder op academisch onderzoek van Philip Meersman naar de definitie, rhizomatische ontstaansgeschiedenis en transdisciplinaire onderzoeksmethodologie van visuele poëzie. Het wil een 4D klanksymbolische semiosfeer creëren waarbinnen de representatie via intonatie, timbre, tempo, luidheid, accent, lichaamstaal, -houding en positie in de omgeving wordt getransponeerd naar een virtuele, immersieve visuele beleving. Als het ware een next generation poëtische performance.
Vanuit de geschriften van René Magritte en het werk van de Russische Cubo-Futuristen uit het begin van de 20e eeuw start Meersman met zijn zoektocht naar een vernieuwde literair-immersieve kunstbeleving.
Via (performances van) visuele poëzie door de (neo-)avant-gardes analyseert Meersman de tekst=beeld=klank=betekenis-performance verhouding en wil hij typografie, kleur, vorm, positionering op de bladspiegel, de (3D) vorm van visuele poëzie, materiaalkleur, -textuur, gebruikt materiaal, gebruikte techniek, de spatiale positionering op de pagina en/of leesrichting koppelen aan de eigen performance en deze transponeren naar een virtuele performance-tijd-ruimte semiosfeer waar de ontvanger/kijker/lezer wordt ondergedompeld in een immersieve poëtische ervaring van beeld, klank, taal, tactiele en ruimtelijke ervaringen.
Promotoren: Johan Pas & Luc Van den Dries
Website: http://www.poetryfest.brussels