ARIA research seminar: Within the Limits | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Evenement
  • ARIA research seminar: Within the Limits

ARIA research seminar: Within the Limits

Een ARIA Onderzoeksseminarie 2018-2019 (overzicht lezingen Conservatorium onderaan)

Onderzoeker: Daniela Fantechi

Vanuit verschillende perspectieven onderzoeken we de relaties tussen limieten en het creatieve proces.

Vanuit verschillende perspectieven onderzoekt Daniela Fantechi de relaties tussen limieten en het creatieve proces. Limieten stellen betekent vaak het beschrijven van een gebied voor onderzoek en focussen op kleinere entiteiten om ze meer aandacht te geven. Het gebruik van limieten en beperkingen kan je helpen specifieke kenmerken te kaderen, de aandacht te focussen op verschillende details en bij het zoeken naar verborgen verbanden. De deelnemende artiesten zullen enkele voorbeelden uit hun eigen praktijk en uit de hedendaagse muziekscène brengen, waarbij ze reflecteren op het vermogen om relaties en onderlinge afhankelijkheden op te bouwen binnen de processen van exploratie van specifiek gekaderd materiaal. 

“In 1964 Morton Feldman wrote a work called The King of Denmark. It’s for one musician playing a battery of percussion instruments. In the early Sixties composers discovered that noisy, non-pitched instruments, such as cymbals, gongs, pieces of wood, anything that makes noise, could constitute a fruitful and exciting sound palette to explore. There were a whole slew of solo percussion pieces. Usually they were written for everything but the kitchen sink. (Sometime the kitchen sink, too.) The more sounds the better. […] But in The King of Denmark Morton Feldman, lo and behold, asked the player to play with his fingertips, hands, and any part of the arm. You can’t make a lot of noise by hitting the cymbal with your fingertips.” (Alvin Lucier — Music 109)

This piece by Morton Feldman can be seen as one of the cases in which composers seem to limit themselves in the choice of dynamics, instrumental material, playing techniques, the electronic processes used, and so on. But how can limits and restrictions be a source of creativity? How can they help us find new and different solutions?

Contributions by:

  • Daniela Fantechi
  • Myriam Garcia Fidalgo
  • Davide Gagliardi
  • Luc Döbereiner

ANDERE LEZINGEN IN DE REEKS

Locatie