De studenten en docenten van het Conservatorium brengen het werk van Sofia Goebajdoelina, een dieppersoonlijk oevre met universele allures.
Een unieke levenswandel laat zich graag vertalen in bijzondere kunst: Sofia Goebajdoelina is er het levende voorbeeld van. Geboren in een Sovjet-Unie die het atheïsme predikte, ontdekte ze reeds op jonge leeftijd spirituele dimensies in het werk van haar favoriete componisten. De klank van het transcendentale zou ook haar eigen praktijk gaan beheersen, maar viel bij de autoriteiten veel minder in de smaak. In 1979 belandde Goebajdoelina op de zwarte lijst, maar van wrok is weinig sprake. “Ik verdiende niet veel, maar kon schrijven wat ik wilde, zonder compromissen.” En compromisloos, dat is haar oeuvre zonder meer. Technieken uit de Europese en Amerikaanse avant-garde implementeert ze op geheel eigen wijze. Abstracte mystieke ideeën krijgen gestalte in concrete klanken. Ongewone bezettingen zorgen voor ongewone timbres (wat dacht u bijvoorbeeld van percussie, bajan en vier saxofoons in ‘Erwartung’). Toch is het werk van Goebajdoelina allerminst bombastisch. Bijna altijd schuwt ze de grote gestiek: minimale middelen zet ze schijnbaar moeiteloos in voor maximale doeltreffendheid. Laat u meevoeren in een dieppersoonlijk oeuvre met universele allures.
uur | zaal | Concert |
14u00 | Blauwe zaal | studenten & docenten Conservatorium Antwerpen spelen werken van Sofia Goebajdoelina |
16u30 | Rode zaal | ‘Sophia - Biography of a Violin Concerto’ (Jan Schmidt-Garre, 2007) |
18u00 | Rode zaal | Reinbert de Leeuw in gesprek met Sofia Goebajdoelina |
20u00 | Blauwe zaal | Festival Strings Lucerne olv. Daniel Dodds |
Alice Di Piazza (piano) | ||
Vital Julian Frey (klavecimbel) | ||
Johann Sebastian Bach Selectie uit ‘Die Kunst der Fuge’, BWV1080 voor strijkorkest Chromatische Fantasie in d, BWV903 voor klavecimbel Koraal ‘Vor Deinen Thron tret’ ich hiermit’, BWV668 voor strijkorkest |
||
Sofia Goebajdoelina ‘Reflections on the theme B-A-C-H’ voor strijkkwartet (2002) ‘Introïtus’ voor piano en kamerorkest (1978) Meditation über den Choral ‘Vor Deinen Thron tret ich hiermit’, BWV668 voor klavecimbel en 5 strijkers (1993) ‘Chaconne’ voor piano solo (1965) ‘Concordanza’ voor kamerensemble (1971) |