Als student aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, surf je mee op ons internationale netwerk. We werken samen met andere hogere kunstonderwijs instellingen over de hele wereld om jouw opleiding nóg beter te maken en je kansen op de internationale arbeidsmarkt te vergroten.
Het Koninklijk Conservatorium Antwerpen is, samen met ongeveer 300 andere instellingen voor hoger podiumkunsten-onderwijs uit wel 57 landen, lid van AEC (Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen). Met dit netwerk vormen we samen een sterke stem voor het hoger podiumkunstenonderwijs en verdedigen we onze en dus ook jouw belangen. In november 2021 vond het jaarlijkse AEC congres nog plaats in Antwerpen.
Binnen METRIC (Modernizing European Higher Music Education through Improvisation) werk je rond improvisatie met coaching van docenten uit vooraanstaande Europese conservatoria. We zijn lid van dit collectief omdat we overtuigd zijn van het belang van improvisatie om je te vervolmaken tot een veelzijdig artiest. Een eerste project startte in 2011 met als resultaat een publicatie “Improvisation? Just do it!” en een film, te zien op deze webpagina. Op de website zijn tal van oefeningen en opdrachten verzameld in videoformaat, als inspiratiebron en didactische gids voor improvisatiecursussen.
Zangstudenten en studenten begeleiding uit heel Europa ontmoeten elkaar binnen EOA (European Opera Academy). Veertien verschillende instituten delen er hun best-practices en voeden zo jouw persoonlijk talent. Studenten gaan op uitwisseling naar het buitenland en maken daar deel uit van een module rond een specifiek aspect van zangcoaching of begeleiding of ze worden gecast voor een heuse opera productie!
MUSAE (Multidisciplinary Skills for Artists' Entrepreneurship) buigt zich over het verwerven van multidisciplinaire vaardigheden die studenten ontwikkelen tot echte kunstenaars-ondernemers. In het Erasmus+ Capacity-building project MUSAE werkt KCA samen met instituten uit Finland, Italië, Tunesië, Palestina en Oezbekistan landen. Er worden doeltreffende methoden en instrumenten ontwikkeld voor de ontwikkeling van creatief ondernemerschap; vaardigheden die van fundamenteel belang zijn voor de toekomstige internationale en multidisciplinaire carrières.
In 2022-2023 stond het Conservatorium aan de leiding van werkpakket 4, waarbij 48 studenten en een tiental docenten uit de niet-Europese partnerinstituten tijdens 3 projectweken gecoacht werden in Antwerpen en in Italië, met als eindproduct een festival van interdisciplinaire voorstellingen in de Italiaanse stad L’Aquila.
Recent haalde KCA een Erasmus+ Design measure project binnen, waarbij KCA als coördinator samenwerkt met ESMAE (Porto, Portugal) en de Vilnius Academy for Music (Lithuania) met het oog op de ontwikkeling van een Joint Master voor interdisciplinaire creatieve uitvoerders-componisten in een veranderende samenleving: RESONO.
Door lessen en vakken in de verschillende partnerinstellingen te combineren en te reizen naar verschillende culturele hoofdsteden kunnen studenten alle noodzakelijke vaardigheden opdoen om hun individuele artistieke profiel op te bouwen. Het open curriculum is toegankelijk voor componisten, uitvoerders, docenten en onderzoekers die als creatieve kunstenaars werken met geluid, verschillende disciplines verkennen en (nieuwe) media, instrumenten en geluidsvaardigheden gebruiken als mogelijke hulpmiddelen.
We maken ook deel uit van een innovatief project rond hedendaagse dans: IMPACT. Via dit Erasmus+ samenwerkingsverband creëren we samen met partners uit Frankrijk, Zweden, Portugal en Senegal een internationale Master in Performance and Choreographic Technologies. Benieuwd naar dit project? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Het Erasmus+ Strategic Partnershipproject EOALAB (European Opera Academy Lab – 2019-2021) ontplooide zich in de schoot van de European Opera Academy (EOA). Het project stimuleerde innovatie in de operaonderwijs. Dankzij nieuwe en studentgerichte opleidingsmethodieken, meer samenwerking tussen de leden en het uitwisselen van hun kennis, wordt de band tussen onderwijs, opleiding en de arbeidsmarkt versterkt.
Het Conservatorium werkte actief mee in werkgroep 1, die een Manual on Shared education ontwikkelde. Wergroep 2 boog zich over de hedendaagse en vernieuwende praktijken in het maken van opera, en hoe daarmee om te gaan in de opleiding van operazangers en -componisten. Werkgroep 3 ontwikkelde een model voor Blended Teaching-activiteiten voor Opera Taalcoaching.
Als partner in het LOTUS-project (Leadership and Organisation for Teaching and Learning at European Universities) droegen we bij aan capacity building en strategisch verandermanagement voor leren en doceren in hoger onderwijs. In totaal konden 40-60 instellingen profiteren van dit ontwikkelingsprogramma, terwijl ze elkaar ondersteunden door middel van peer-learning en een probleemoplossende aanpak. LOTUS nam ook belangrijke uitdagingen onder handen zoals studentgericht leren, digitalisering, professionele ontwikkeling van docenten, institutionele organisatie en kwaliteitsmanagement.
Onze onderwijsontwikkelaars, opleidingshoofden, docenten en stafleden zijn steeds op zoek naar opportuniteiten voor samenwerking op internationaal vlak. Voor meer info of vragen contacteer international.kca@ap.be
Als actieve partner droeg KCA mee aan de ontwikkeling van improvisatie coaching op Hoger Muziekonderwijsniveau via de Metric (Modernizing European Higher Music Education Through Improvisation) projecten.
Een eerste METRIC project startte in 2011 en werd gecoördineerd door het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. De outcome van dit ERASMUS Intensive Projects on Improvisation was onder meer een publicatie “Improvisation? Just do it!” en een film, te zien op deze webpagina.
Het vervolgproject, een ERASMUS+ Strategic Partnershipproject, liep van 2015 tot 2018 met coördinatie van de Estse Academie voor Muziek en Theater. Outcome daarvan was een Manual for teaching and learning Improvisation in European Conservatoires, en de creatie van verschillende Joint Modules, waaronder de module ‘Improvisation: from Score to Creation’ van KCA, samen met Guildhall school of Music and drama (London) en KC Den Haag.
Op de website zijn tal van oefeningen en opdrachten verzameld in videoformaat, als inspiratiebron en didactische gids voor improvisatiecursussen in Hoger Muziekonderwijs.