"Mannen krijgen veel meer kansen om op grote, fantastische podia te mogen spelen. Ik wil vrouwelijke muzikanten diezelfde kans geven", zegt studente contrabas Eline Cote.
Eline is laatstejaarsstudente aan het Conservatorium en schreef haar masterproef over seksisme binnen de klassieke muziek. Hieruit groeide het volledig vrouwelijke symfonisch orkest Virago. Een succes zo blijkt, het orkest heeft intussen al 130 leden. "We hebben meer mensen dan we eigenlijk nodig hebben. Elke dag nog krijg ik berichtjes met de vraag of het nog mogelijk is om toe te treden. We repeteren in Antwerpen en toch hebben we mensen uit Namen, Limburg, West- en Oost-Vlaanderen", vertelt Eline.
"Dit project bewijst dat muzikaal talent en expressie niet gepaard gaan met gender."
"Een volledig vrouwelijk orkest mag de norm niet worden. Maar wanneer je iets wil aankaarten dat al jaren scheefgroeit, is het nodig om een extremer standpunt in te nemen", vindt Ine Vanoeveren, fluitiste en doctor in de kunsten. Een uitstekend project om het debat aan te wakkeren dus.
"In een ideale wereld is dit orkest niet meer nodig."
Op 8 maart speelt Virago een eerste concert met een select repertoire van vrouwelijke componisten zoals Amy Beach, Marga Richter, Augusta Holmès, ..., onder leiding van Pascale Van Os (alumna Directie aan het Conservatorium) in de Koningin Elisabethzaal. De opbrengst van dit concert gaat naar de gelijken rechten organisatie HeForShe.
Lees het artikel over Virago dat op 18 oktober in de Gazet van Antwerpen verscheen.