Kathleen Coessens is filosoof en kunstenaar en onderzoekt de grenzen tussen wetenschap en kunst, menselijke creativiteit en culturele representaties, belichaming en epistemologie. Ze studeerde af in piano en kamermuziek in Parijs (École Normale de Musique A. Cortot) en Brussel (Koninklijk Conservatorium) en studeerde vervolgens filosofie, sociologie en psychologie aan de Vrije Universiteit Brussel. In haar doctoraat in filosofie onderzocht ze cartografie en mapping als fundamentele aspecten van de menselijke conditie.
Ze werkt als hoogleraar en postdoctoraal onderzoeker aan de VUB in het Centre for Logic and Philosophy of Science (CLWF), aan het Orpheus Research Centre in Music (ORCiM), Gent, en aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (muziek, dans en drama). Ze doceert semiotiek, sociologie van de artistieke praktijk en begeleidt promovendi in de kunsten aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel. Ze publiceert filosofisch en artistiek onderzoek, waaronder The Artistic Turn (2009) met D. Crispin en A. Douglas. Ze creërt, performt en werkt samen in verschillende artistieke projecten (met Champ d'Action, Antwerpen, Greys School of art, Aberdeen, ORCiM, Gent), waarbij ze visuele en uitvoerende kunsten integreert en de grenzen tussen het culturele en het ecologische, tussen kunst en leven onderzoekt.
Cosecans lanceerde de artistieke onderzoeksgroep CoRPOREAL aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.