Katinka de Jonge heeft een onderzoekende praktijk die zich richt op artistieke reflectie en definitie. Ze is geïnteresseerd in wat er 'tussen de regels' gebeurt en legt verbanden tussen vluchtige gesprekken, archiefmateriaal en onopvallende processen binnen en buiten kunstorganisaties en individuele kunstpraktijken. Ze doet (vaak absurde) pogingen om iets 'meetbaar' te maken (‘AMP’ 2016-2019; ‘On the Shoulders of Giants’, 2016; ‘Nagele Door Nagele’, 2015; ‘Dudas’, 2019) en maakt zo verborgen relaties zichtbaar.
Het verzamelen en selecteren van informele informatie (tekst, gesproken woord en beeld) is een belangrijk onderdeel van het werkproces en door dit materiaal te bewerken, genereert de Jonge een feedback loop waarin het werk uiteindelijk een spiegel voorhoudt in de context waarin het wordt gepresenteerd, maar dit tegelijkertijd overstijgt. Dit resulteerde onlangs in twee audiotours, één in deSingel (‘We zijn naar hier gekomen’, 2018) en één in samenwerking met Vooruit (‘Behold the Keyholders’, 2019). De werken trachten te breken met het idee van het kunstwerk als unicum en exploreren de mogelijkheden van 'publiceren' in de brede zin - vaak wordt er gewerkt in oplages, multiples, en series, die vervolgens worden gepresenteerd in een performatieve installatie (zie o.a. ‘Wellness Centre Future Proof’, 2017- ; ‘Tijdelijke Ontmoetings Zone’, 2019).
De Jonge heeft gewerkt in verschillende samenwerkingsverbanden (o.a. Sorry, als duo met Liesje De Laet, Tina Cake Line) en heeft een brede interesse in hoe een collectieve artistieke praktijk zich organiseert.