Stephanie Friede - Vocale afdeling | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Persoon
  • Stephanie Friede

Stephanie Friede

Stephanie Friede, een van de meest gevraagde internationale sopranen, werd geboren in New York City en studeerde af aan Julliard en het Oberlin Conservatory of Music. Belangrijke optredens tijdens de laatste jaren waren onder meer: "Minnie" in Puccini's La Fanciulla del West, in het New National Theatre, Tokio, de New York City Opera, bij de Vlaamse Opera, bij de Opera van Zürich en bij de Maggio Musicale Fiorentino. Stephanie Friede was te zien bij de Opera van Zürich als "Minneleide" in Pfitzner's ROSE VOM LIEBESGARTEN, in de titelrol van Strauss "Salome" (onder Valery Gergiev), "Sieglinde" in Die Walküre en "Brünnhilde" in Siegfried (Franz Welser- de meeste / Robert Wilson). De Deutsche Oper Berlin nodigde haar uit voor "Madeleine" in Giordanos Andre Chenier, "Sieglinde" in Die Walküre (Christian Thielemann), "Marietta" in DIE Korngold's tote Stadt. Op het Gran Teatro del Liceu maakte Stephanie Friede haar debuut met Philipp Boesmann's Wintermärchen (Co-productie met De Munt, Brussel) en werd opnieuw uitgenodigd om "Marietta" in te zingen Die tote Stadt. Op het Grand Theâtre de Genève zong de artieste de titelrol van Puccini's Manon Lescaut en "Katarina Ismailova" in Lady Macbeth van Mtsensk. Stephanie werd gevraagd voor een aantal zeer succesvolle concerten met het Münchener Radio zoals bv Puccini's Il Tabarro, Suor Angelica, en Cilea's ARLESIANA. Andere gastoptredens: Schulhoff's Flammen op de Wiener Festwochen (Bertrand de Billy / Keith Warner), de titel-rol van Gerald Barry is de bittere tranen van Petra von Kant aan het Engels National Opera (The Independent: "Het is de muziek en Stephanie Friede's vocale dapperheid in de veeleisende titelrol dat gaf deze fase première haar slagkracht ")," Cio-Cio San "in Madama Butterfly bij de Semperoper Dresden," Wanda "in de keuze van Sophie's in Covent Garden, Londen (Simon Rattle)," Amelia "in VN Ballo in Maschera in de Hamburg State Opera, de titelrol in Salome (Fabio Luisi) met de MDR Radio Orkest en "Chrysothemis" in ELEKTRA in het Teatro dell'Opera Roma en uitnodigingen voor de Weense Staatsopera, de Berlijnse Staatsopera, de Opera de Bastille in Parijs, Göteborgs Operan, de Opera North, Leeds, de Miami Grand Opera, de Nationale Reisopera, de Dusseldorf opera en het Cincinatti Opera. Ze werkte samen met dirigenten als: Christian Thielemann, Fabio Luisi, Franz Welser-Möst, Bertrand de Billy, Mark Elder, Ulf Schirmer, Simon Rattle, Kurt Masur, Riccardo Chailly, Valery Gergiev, Marcello Viotti en vele anderen. Naast haar optredens in toonaangevende operahuizen zingt Stephanie ook concerten zoals Mahler's 8ste symfonie onder Riccardo Chailly in het Concertgebouw Amsterdam, Sjostakovitsj 14de symfonie in Zürich, Beethoven's 9de symfonie onder Kurt Masur met het London Philharmonic Orchestra. Grote toekomstige projecten zijn onder andere: "Santuzza" in Cavalleria Rusticana op de planken van de Duitse Opera Berlijn, "Marta" in d'Alberts Tiefland in het Gran Teatro del Liceu, Barcelona, ??de titelrol in Lady Macbeth VON MZENSK in het New National Theatre, Tokyo evenals de "Buitenlandse Princess" in Rusalka in de Munt, Brussel.

Liesbeth Devos en Valérie Vervoort-Lawson, assistenten:

Liesbeth Devos maakte haar debuut in 2006 in De Munt (Brussel) als Despina in Così fan Tutte, een productie in samenwerking met de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Het jaar daarna nodigde De Munt haar opnieuw uit voor Ilse in de wereldpremière van Frühlings Erwachen van Benoît Mernier en Papagena in Die Zauberflöte. Datzelfde jaar zong ze haar eerste Johannes Passie met de Academy of Ancient Music onder de leiding van Richard Egarr. In de zomer van 2008 vierde ze haar debuut in Teatro La Fenice (Venetië) met Death in Venice olv dirigent Bartoletti. De jonge Belgische sopraan studeerde Theater, Voordracht en Hobo aan de muziekschool van haar geboortedorp Beveren-Waas. Ze studeerde zang bij Lieve Suys en daarna bij Stefanie Friede aan het Koninklijk Conservatorium Anterpen waar ze ook les kreeg van Lucienne Van Deyck, Jozef De Beenhouwer en Guy Joosten. Ze studeerde af met grote onderscheiding aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth waar ze les kreeg van José Van Dam en Susanna Eken. Samen met Valerie Vervoort is ze sinds 2010 assistente van Stephanie Friede. In april 2004 zong ze de rol van Miss Wordsworth in Albert Herring, een productie van de operastudio van Vlaanderen. In april 2005 zong ze de rol van Meleagro in La Corona van Gluck, een productie van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. In 2006 zong Liesbeth second woman in Dido and Aeneas voor de opening van het Festival van Vlaanderen in Brussel. In 2007 zong ze Barbarina in Le Nozze di Figaro in een productie van Aix-en-Provence. In de Vlaamse Opera maakte ze in 2007 haar debuut met Barbarina in Le Nozze di Figaro. In 2008 werd ze teruggevraagd voor Ragazza in Luc van Hove's La Strada en Lucia in The Rape of Lucretia. In 2009 zong ze in hetzelfde huis Voce dal Cielo in Don Carlo, first niece in Peter Grimes en had een opmerkelijk succes met de hoofdrol, Helena, in de wereldcreatie The Rage of Life gecomponeerd door Kats-Chernin. Met deze productie zong ze voorstellingen in Nederland, Bulgarije en aan de Staatsoper van Stuttgart. Dit jaar maakte ze haar debuut in de Opera de Wallonie als Xunchia in L'inimico delle donne onder leiding van Rinaldo Alessandrini. Ze zong Melpomène in de opera Atys met Les Arts Florissants en William Christie in Versailles. Naast haar operacarrière zingt Liesbeth Devos veel concerten. Zo zong ze met The Academy of Ancient Music, B'Rock en met het Belgische barokorkest Il Fondamento. Ze zong Les Illumiantions van Britten met zowel Amsterdam Sinfonietta als met De Filharmonie. Ze zong Petite Messe Solennelle van Rossini en Die Schöpfung van Haydn met het Vlaams Radio Koor olv. Bo Holten. Met The Academy of Ancient Music ging ze op tounee door Azië als soliste in The Nelson Mass van Haydn. Ze zong Messiah, Die Schöpfung en Mattheus Passie met Octopus in Bozar (Brussel) en De Singel (Antwerpen). In het Teatro di Verdi van Trieste zong ze Carmina Burana. Toekomstige projecten zijn oa Stabat Mater en Salve Regina van Pergolesi met de Händel and Haydn Society olv Rinaldo Alessandrini in Boston (VS); Melpomène in Atys met Les Arts Florissants en William Christie, NY (VS); Marie in Guillaume Tell in de Opera de Wallonie. Vanaf 2004 vormt ze een liedduo met haar vaste pianist Lucas Blondeel. Ze speelden reeds vele concerten in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Ze wonnen de eerste prijs op de Kurt-Leimer competitie in Zürich en waren finalist van de Bayrische Rundfunk Liedwettbewerb in Bayreuth. Ze eindigden bij de laatste 12 in de wereldberoemde Wigmore Hall Song Competition te London. Dit seizoen zullen ze te horen zijn met een Haydn/Mozart programma op verschillende plaatsen in België. Liesbeth Devos is zeer dankbaar voor het winnen van verschillende beurzen aangeboden door de Piet-Stautkring, Belgacom, Spes, Inspiratum, Robus, Oranjebeurs en Nany Philippart. Voor haar inzet als vertolkster van Belgische muziek werd ze bekroond met de Pelemans prijs.

Valérie Vervoort-Lawson studeerde klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, aan de Brooklyn Conservatory of Brooklyn College in NY en aan de Operastudio Vlaanderen in Gent. Daarnaast volgde ze een heleboel masterclasses en zomercursussen (VoicExperience in Florida, IIVA in Italië, IVAI in Israël en Lidal North in Oslo). Ze behaalde de 1e prijs op de internationale wedstrijd José Augusto Alegria (november 2007) en is finaliste van de Elardo Competition (juli 2008) alsook van de International Rotary Opera Competition (Lisbon, mei 2010). In 2005 was ze reeds halve finalist van de internationale zangwedstrijd van Verviers. Dankzij beurzen kreeg ze steun van de Vlaamse Gemeenschap, Voicexperience, de Intermezzo Foundation en de Robus Stichting. Ze vertolkte verscheidene rollen (Atalanta, Blondchen, Cendrillon, Elle, Laetitia, Lisette, Noémi, Pamina, Peony, Polly, Yvette,&) en nam deel aan verschillende producties met o.a. het muziektheatergezelschap Salomee Speelt en Dragone. Sinds 2008 maakt ze deel uit vn het gezelschap Opernwerkstatt am Rhein. Valérie concerteerde met de Brooklyn College orchestra, het Vlaams Radio Orkest, het Spectra Ensemble, het Charlemagne Orkest, het Intermezzo Festival Orchestra & het Orchestra do Minho. Ze gaf concerten in Europa, de Verenigde Staten, Israël, Hong Kong en Qatar. Ze nam op voor de Spaanse Televisie, de Portugese Radio Antena 2, ARTE, Exqi TV, Rtbf en  treedt geregeld op met de pianisten Jill Lawson en Nicolas Callot. In kamermuziek hoorden we haar met Law3on, Hommages en het Enigma Ensemble. Ze werkte samen met hedendaagse componisten zoals Arne Werkman, Adam Gorb, Denis Bosse en Hanne Deneire. Valérie geeft les aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen als assistente van Stephanie Friede. Valérie vertolkt werken van Hanne Deneire die binnenkort uitkomen op de allernieuwste CD van Hanne Deneire. - www.valerievervoort.com

Website: www.stephaniefriede.com

Opleidingsonderdelen: Zang