Binnen de auditieve kunsten hebben klankinstallaties en soundscapes locaties buiten de concertzaal geïntegreerd in hun kunstwerken. Composities die op het moment van de uitvoering de interactie aangaan met de directe omgeving zijn binnen deze brede waaier van kunst en ecologie weinig aan bod gekomen. Hierdoor werden problemen zoals het vinden van een muzikale structuur of een methode om de akoestische eigenschappen van wind of regen te benutten in instrumentale muziek in open lucht, tot op heden slechts oppervlakkig behandeld.
Dit onderzoek wil de hoofdproblemen van 'compositie op locatie' onderzoeken en vervolgens deze artistieke praktijk verder ontwikkelen en vernieuwen. Dat zal gebeuren via systematische reflectie op het eigen creatief proces en een reeks van open schets experimenten waarbij regelmatig feedback verkregen wordt van uitvoerders en een select publiek. Het theoretische concept van ‘simultaniteit’ zal worden getoetst aan onderzoeksactiviteiten, artistieke producties en literatuur (over audio art en experimentele muziek). De performatieve nieuwe invulling die hiermee bekomen wordt zal ook de lokale, hedendaagse omgeving omvatten. Het onderzoek zal uiteindelijk leiden tot vijf multimediale verslagen van open schets experimenten, twee composities op locatie, een conferentie paper (over artistieke onderzoeksmethoden in muziek) en een internationaal, peer-reviewed artikel over compositie op locatie.