The Art of Fugue blijft duidelijk de ultieme uitdaging voor de uitvoerder van de barokke keyboard polyfonie. In deze enorme compositie bestaande uit 14 Contrapuncti en 4 kanons, onderzocht Johann Sebastian Bach een breed scala aan contrapunten, fugale en canonieke technieken die met éénzelfde onderwerp kunnen worden gerealiseerd.
Performing the Art of Fugue confronteert de toetsenist met veel vragen, zowel theoretisch als praktisch. Deze studie beoogt specifieke barokke concepten te contextualiseren in relatie tot de Art of Fugue.
Het eerste hoofdstuk On ‘Good’ and ‘Bad’ notes onderzoekt de achttiende-eeuwse Duitse opvattingen over het onderwerp en de manier waarop ze de uitvoering begeleidden. Het tweede deel van deze studie bestaat uit een contextuele, tekstkritische analyse van de eerste vier Contrapuncti.
Met dit doctoraatsproject wil Ewald Demeyere de vele kwesties met betrekking tot de Art of Fugue aanpakken die onderbelicht zijn in de primaire en secundaire literatuur.
Promotoren: Bruno Blondé (UA) & Eugeen Schreurs (KCA)
Gepromoveerd op 30 juni 2009