Het startpunt van dit beeldonderzoek is het concept van het ‘punt’ en de manier waarop het wordt ingezet in het pointillisme, een stroming uit de schilderkunst van de late 19de eeuw. Hoe functioneert het punt als bouwsteen van de werkelijkheid en de artistieke representatie van de werkelijkheid? Het punt wordt in dit onderzoek als beeldcomponent geïntegreerd in een driedimensionale manier van werken, die geïnspireerd is op het tableau-vivant, een andere artistieke vorm typerend voor het Europese fin de siècle.
Door de transformatie van stippel (2D) naar bol (3D) in het tableau-vivant, een benadering die in de hedendaagse kunst aansluit bij kostuumontwerp en installatiekunst, wordt het punt als beeldelement opnieuw geconceptualiseerd. Dit onderzoek benadrukt de theatraliteit van de schilderkunst en exploreert de mogelijkheden om deze kunstvorm verder uit te werken in installaties en performances.
Onderzoeker: Cecile De Mul
Beeld: humani corporis fabrica, Basileae 1543 by Andreas Vesalius (1514-1564)