De liederen van de Belgische componist Raymond Moulaert vertonen een opvallende gerichtheid naar ‘elders’. Zijn muziek wordt gewoonlijk impressionistisch genoemd, maar die externe referentialiteit nodigt uit om ze te benaderen als een symbolistisch oeuvre. De symbolistische esthetiek geeft heel wat aanwijzingen die de uitvoering van het werk kunnen sturen.
Een nooit onderzocht aspect van Moulaerts biografie is, dat hij vrijmetselaar was. Nochtans zijn er sterke aanwijzingen dat de Loge een invloed heeft gespeeld op zijn muzikale carrière, door de sterke vernetwerking met het Brusselse conservatorium, maar ook omdat de Grootmeester Goblet d’Alviella zich sterk interesseerde voor symbolisme. Deze studie wil hier nader op inzoomen.
De case study is tot slot een uitgelezen gelegenheid om het werk van deze componist bijzondere aandacht te geven in het jaar dat hij 150 jaar zou zijn geworden. We kunnen die verjaardag bekronen met de editie van minstens twee onuitgegeven handschriften uit onze bibliotheek, omstandig wetenschappelijk ingeleid, en een concert rond zijn werk.