Van september 2023 tot september 2024 werkte Denys Shantart aan zijn project “God Save the Queers - The (not so) Secret Life of Saints”. Het project ontwikkelde zich nadat hij zich realiseerde dat zijn oorspronkelijke idee om queer heiligen te vinden niet strookte met zijn intenties. Shantar vond het problematisch om postmortale seksualiteit op te leggen aan heiligen, die al door de kerk gebruikt worden voor hun eigen agenda. In plaats daarvan richtte hij zich op het terugwinnen van de heiligen door hen hun menselijkheid terug te geven, hen van het goddelijke te verwijderen en de ambivalentie van zijn eigen identiteit aan te pakken.
Shantars research book werd een hulpmiddel om heiligen te archiveren en categoriseren, en om thema's als ambiguïteit en identiteit te onderzoeken. Dit leidde tot de creatie van werken zoals de grootschalige heiligenparen, die aspecten van zijn persoonlijke leven symboliseren. Hij maakte ook een werk in situ genaamd “The Chapel of the Beloved Disciple”, waarin hij een kapel opnieuw verbeeldde om de queer relatie tussen Johannes de Evangelist en Jezus weer te geven. Het werk verkende religieuze ruimtes buiten de kerkelijke context. Zijn project culmineerde in dit laatste werk, waarin hij de verkenning van heiligen, identiteit en een ruimte voor reflectie en genezing samenbracht.
In de toekomst wil Shantar zijn werk verder ontwikkelen door het toevoegen van sculpturale elementen, kostuums en performatieve aspecten, geïnspireerd door religieuze tradities. Het project, nu getiteld “God Save the Queer(s)”, vertegenwoordigt deze voortdurende reis van zelfontdekking en genezing.
(beeld: Courtesy of Les Fetes de la Saint-Martin and Ger Spendel)