Wat zijn kunstenaarspublicaties en waaraan herkent men ze?
Met deze vraag zien bibliografen, bibliothecarissen, archivarissen en collectiebeheerders van musea voor beeldende kunst zich regelmatig geconfronteerd.
Op vraag van het Middelheimmuseum ondernamen kunstenaar Nico Dockx en kunsthistoricus Johan Pas (onderzoeksgroep ArchiVolt van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen) een fysieke screening van de collectie monografische kunstboeken en kunstenaarspublicaties van de museumbibliotheek.
Via gesprekken met kunstenaars, vormgevers, uitgevers en verzamelaars nemen zij het fenomeen kunstenaarspublicatie vanuit diverse perspectieven onder de loep. De reeks resulteert in een symposium en een boekpresentatie.
*I realized that for the first time this book had an inexplicable thing I was looking for, and that was a kind of a ‘Huh?’. That’s what I’ve always worked around. All it is is a device to disarm somebody with my particular message. A lot of artists use that.
(Edward Ruscha in gesprek met Willoughby Sharp, Avalanche nr.7, New York, Winter-Spring 1973, p.30-39)
Klik hier voor het overzicht van de gesprekken en debatten in het kader van dit project.