Dit is een verderzetting van het onderzoeksproject Een vergelijkend onderzoek naar het componeerproces en de compositiestrategieën van kinderen versus conservatoriumstudenten, gebaseerd op het concept Kinderen op vleugels (2008-2010) van Johanna Roels. In de schoot van het deeltijds kunstonderwijs werd een methode ontwikkeld voor het bevorderen van de ontwikkeling van muzikale competentie. Deze methode wordt gekenmerkt door een kindgerichte aanpak waarbij beeldende expressie als uitgangspunt wordt genomen voor het componeren en visualiseren van muziektheoretische begrippen. Alle dimensies van muzikaliteit worden hierbij betrokken zoals luisteren, ontwerpen, noteren en uitvoeren.
Er wordt meer aandacht geschonken aan het muzikale denken van kinderen en het bevorderen ervan. In een pedagogische context met subtiele interactie tussen leraar en leerling brengt de activiteit van componeren (in dit geval aan de piano) onvermoede, authentieke denkpatronen en handelingen bij kinderen naar boven. Tevens komen muziektheoretische begrippen spelenderwijs aan bod.
In dit onderzoek zal nagegaan worden hoe kinderen, zowel tijdens de aanvankelijk referentiële denkwijze - waarbij de tekening wordt getransformeerd naar muziek - als tijdens de autonome muzikale denkwijze - mits abstractie van de tekening - strategieën gebruiken van uiteenlopende aard. Deze kunnen gaan van intuïtieve, natuurlijke mechanismen tot complexe, beredeneerde principes waarbij buitenmuzikale competenties worden geïntegreerd.
Onderzoekers: Johanna Roels & Hedwig Vanvaerenbergh