Tussen 2004 en 2017 realiseerde Els Dietvorst drie projecten, elk in samenwerking met een specifieke groep deelnemers of gemeenschap. Beuys' begrip van de rol van kunst in de samenleving, 'The Social Sculpture', en de context van democratie is hierbij de sleutel. Zijn nadruk op discussie, dialoog en vloeiende gespreksvormen staat centraal in hoe ze deze analyse zal kaderen.
Het vertrekpunt van Dietvorst is het project The Return of the Swallows (Brussel, 1999-2004), een multimediaproject met migranten / vluchtelingengemeenschappen. Ze zal het proces analyseren en de werkmethodes ontrafelen die zijn ingebed in de verzamelde archieven van het project. Aan de hand van deze analyse zal ze de link leggen naar twee andere projecten, Skull 3 en I watched the white dogs of the dawn.
Dietvorst heeft een groot deel van haar kunst-vorming verplaatst van een stedelijke omgeving (Brussel, BE) naar een landelijke omgeving (Duncormick, IR), waar ze een part-time herderin is. Haar voorgestelde onderzoek zal ook de relatie tussen stad en platteland onderzoeken en de impact op hoe we ons verbinden (en loskoppelen) van ons leven, onze gemeenschap, onze samenleving, onze planeet en hoe we als kunstenaar kunnen deelnemen aan een meer betrokken, actieve rol in de maatschappij om een 'Partisan of the Real' te worden, een actieve agent voor verandering.