Els Dietvorst is een professioneel kunstenaar, deelnemer en facilitator in meerdere collectieve kunstprojecten. Partisans of the real bevraagt de werkmethoden en -processen die worden gebruikt in een oeuvre dat evolueert van individuele naar collectieve creatie. Het bevraagt de rol van de kunstenaar als een actief lid in de samenleving. Geïnspireerd door de 'Social sculpture' van Beuys, ziet Els Dietvorst een dringende behoefte aan het opnieuw creëren van collectieve, artistieke modellen.
Zij zal dit proces analyseren door drie van haar/hun kunstprojecten te deconstrueren: een multi-mediaproject met migranten / vluchtelingengemeenschappen (Brussel - The Return of the Swallows, 1999-2004); een wandelproject met vier kunstenaars (Brussel-N6, The Stone Road, 2007-2009); en een live 'arthappening' met kunstenaars/niet-kunstenaars (Moskou Biënnale, 2015).
Ze zal het denken, de tools en methoden in deze projecten 'ontbinden' en onderzoeken hoe deze experimentele processen bruikbaar kunnen worden gemaakt als hulpmiddelen; hoe andere kunstenaars ze kunnen gebruiken om dergelijke projecten op te zetten of kunnen gebruiken als kader voor hun eigen artistieke praktijk. Op die manier kunnen kunstenaars ‘partisans of the real' worden - die, aan de hand van het collectieve, het individualisme in al zijn facetten reflexmatig en kritisch ontwrichten, van auteurisme tot neoliberalisme tot marktgedreven globalisering.