Een van de belangrijkste uitdagingen van de 21ste eeuw is om adolescenten voor te bereiden om in een globaliserende en snel veranderende wereld te leven, die wordt gekenmerkt door mondiale problemen.
De meest effectieve manier om dit doel te bereiken, is door te focussen op educatie en leren. Om jongeren echter de nodige kennis en vaardigheden te bieden om kritisch na te denken over mondiale problemen, zijn leerinstrumenten nodig die verder gaan dan de traditionele onderwijsdoelstellingen. Het combineren van narratief leren met fotografie biedt het potentieel om deze abstracte kwesties om te zetten in tastbare en relevante informatie waar adolescenten zich mee kunnen identificeren.
Het doel van dit project is om een door etnografie gedreven fotografische methodologie te ontwikkelen die een breed, jong publiek informeert over wereldkwesties van de 21ste eeuw door middel van fotografische verhalen. Door middel van drie casestudy's in India, Bangladesh en Thailand, zullen milieudegradatie, inkomensongelijkheid, globalisering en vluchtelingencrisis worden aangepakt door de ogen van lokale kinderen die in het dagelijks leven worden geconfronteerd met hun gevolgen. Het eindresultaat zal de ontwikkeling van een ‘goede praktijk’ zijn waarbij fotografie jongeren ertoe aanzet om zich bewust te worden van en inzicht te krijgen in mondiale problemen.
Promotoren: Kristof Timmermans & Paolo Favero