'The Possibilities of a Creative Orchestra' is een onderzoeksproject dat als voorbereiding dient op een postdoctoraal traject dat gericht is op het onderzoeken van performance-based toepassingen die bijdragen aan het verbreden en diversifiëren van de canon van naoorlogse westerse ‘kunst’ muziek. Voortbouwend op de inzichten van onderzoekers als Georgina Born en George E. Lewis vertrekt dit onderzoek vanuit de vraag: Hoe zou de uitvoeringspraktijk van hedendaagse muziek eruit kunnen zien als het niet langer bepaald werd door de disciplinaire aannames, grenzen en scheidslijnen die we van de vorige eeuw hebben geërfd?
Concreet stelt dit project de strikte scheiding tussen naoorlogse westerse klassieke muziek en experimentele tradities in jazz en Afro-Amerikaanse muziek ter discussie. Het richt zich op het ontwikkelen van performatieve strategieën die bijdragen aan een meer diverse, dynamische en inclusieve canon van de naoorlogse Westerse ‘kunst’ muziek. De focus ligt in eerste instantie op de combinatie van compositie en improvisatie in de context van een groot ensemble of orkest, met als voorbeeld Anthony Braxtons concept van het 'Creative Orchestra'. Vanuit dit idee zal Kobe Van Cauwenberghe een brede waaier aan repertoire voorbeelden onderzoeken met een kritisch oog voor dominante muzikale discours en praktijken en vertrekkende vanuit de bredere sociale context waarin dit repertoire gecreëerd werd. Door middel van dataverzameling, interviews en praktische workshops met studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en de Darmstadt Summer School for New Music, wordt geëxperimenteerd met alternatieve vormen van collectief musiceren. Het project wil bruggen slaan tussen gecomponeerde en geïmproviseerde muziekpraktijken en een aanvullend perspectief bieden op traditionele orkestrale pedagogiek en praktijk. De onderzoeksoutput bestaat uit publicaties, concertprogramma’s, opnames en educatieve toepassingen.
(c) Kristof Lemp
Update: maart 2025